Glennings ord 2009

8 FEBRUARI
Hej igen alla glada i vårt avlånga land!

Dan efter dan… Här kommer en liten sammanfattning av vår trevliga Vinterpokalen. Tävlingen fick en mycket värdig segrare tycker jag.

Mats Thorszelius med brodern Tomas i stolen bredvid körde verkligen strålande under hela tävlingen. Tvåan Jari Saarinen var också stor i segerintervjun tycker jag, då han själv sa att Mats helt enkelt kört fortare än honom. Visserligen fick ju Jari ligga först och spåra också, men Mats kom ju bara två bilar bakom honom.

Vi fick även en mycket duktig trea i tävlingen, Per-Arne Ljung, som gjorde ett jättefint lopp, trots mekaniska problem. Han berättade för mig efteråt vad som krånglat, men då jag inte är något tekniskt geni, så vill jag inte gå in på några detaljer.

Martin Berglund från Gävle vann den prestigefyllda kampen i den tvåhjulsdrivna klassen, före Tobias Söderqvist från Årsunda. Tobias har dessutom gjort ett jättejobb under veckan då han har lagat bilen efter den vådliga vurpa han gjorde förra helgen i Värmland.

Vinnaren Martin Berglund i tvåhjulsdrivna klassen.

Tävlingen i sig blev också väldigt lyckad för oss som arrangör. Alla  tävlande jag pratade med efter tävlingen var mycket nöjda med vägarna. Även de som brutit tyckte det var roliga vägar. Och det tycker jag är mycket trevligt, för det är ju för de tävlande vi gör denna tävling.

Och då ska de ha skoj också.

Vägarna höll alltså jättebra fast det var så många startande, visserligen blev manfallet stort där i de höga snödrivorna också, för många var det faktiskt första vintertävlingen denna säsong. Dessutom gick det väldigt fort bitvis på de smala och isiga vägarna. Sträckan vid Källsjön har ju några långa rakor, jag pratade med en kille efter målgång, han hade kört i 206 km/tim på de rakorna, och då går det verkligen fort mellan snövallarna…

Själv körde jag där med småsvettig panna före tävlingen och kom upp i den fashionabla hastigheten av 55 km/tim innan modet sa ifrån…

Mycket publik var det ute i skogarna också, det märktes om inte annat på att karta och program såldes slut på flera försäljningsställen. Dessutom tog även maten slut av den massiva anstormningen till serveringen från många hungriga efter målgången…

En trevlig tävling med många trevliga tävlande är så till ända. Många fina prestationer av många duktiga förare och kartläsare, där samarbetet mellan dem är mycket viktigt. Hörde dock under en segerintervju bland C-förarna, då kartläsaren fick frågan hur det var just med samarbetet i bilen, då svaret blev ”han (alltså föraren) gör inte alltid som jag säger åt honom att göra.”

Det enda som inte var riktigt bra i arrangemanget, förutom att maten tog slut då, var att undertecknad fick agera ”kranskulla” vid prisceremonin. Inte ska ju gamla gubbar ha sådana uppgifter, för vem vill bli kramad av en gubbe…? Dessutom har vi ju en gullig kranskulla i klubben, men hon var ute och jobbade på SS4 under tävlingen.

Nu är det slut med dessa irrfärder undertecknad har hållt på med under de sista veckorna också, ska jag ha denna uppgift även nästa år, så ska jag ha med mig antingen en förare med lokalkännedom, eller en duktig kartis.. Jag vill även tacka för den fina uppskattning jag fått för denna sida från många håll.

Eftersom det har varit mycket sladd ute i skogen så får dagens citat handla om just sladd.

Ha ett fortsatt roligt och trevligt motorsportår, och var snälla mot varandra…

HÄLSAR GLENN HOLM
Dagens citat ”Med eldrivna bilar kan det bli besvärligt med sladd i kurvorna.”

 

6 FEBRUARI
Hej igen alla glada! Dan före dan… Nu börjar det verkligen närma sig, den gigantiska kampen om vårt åtråvärda vandringspris. Den gigantiska duellen på isiga smala skogsvägar med mycket snö i fonden. Jag har fotat på SS4 idag, och det är en rolig sträcka.

Äventyr blir ju varje tripp för mig däruppe, denna gång hittade jag rätt vid första försöket, men jag hann faktiskt ändå bli lite tveksam om jag ändå inte hade åkt fel innan jag hittade på sträckan.. Äventyret denna gång blev underlaget, det är verkligen halt där uppe nu, dessutom när snön faller, så av någon underlig anledning så blir det bara tre spår på vägen, vilket gör att då man får möte så måste man gå ut i lösmodden, och där är inte fästet de bästa.

När jag åkte hem dessutom, så finns det en y-korsning söder om Järbo, jag kom ikapp en stor Volvo S-80 strax före den, och Volvon framfördes av en äldre man i hatt, som körde väldigt sakta. Så jag körde om honom och öste på igen. Men i den där y-korsningen fick jag ett riktigt släpp alltså, där var det halt … jag fixade situationen, även om det blev svettigt på några ställen på kroppen.

Jag tänkte i nästa tanke, hur tar gubben svängen då? Min blick sökte sig till backspegeln, och mycket riktigt, där fick jag se en stor S-80 i en väldig sladd över vägen, men gubben fixade grejen…men sen försvann han där bak på vägen, fick sig säkert en riktig utskällning av frun bredvid…

Efter dagens äventyr så är då självkänslan på topp hos undertecknad, körde inte fel idag, samt kände igen mig på ett ställe från min irrfärd på juldagen också. Idag satsar jag nog på en lott…

Här i Sandviken med omnejd så har det småsnöat hela dagen, uppe på sträckan då jag åkte den 13:30 så var det några cm snö på den. Men bangruppen har planerat in att ploga om samtliga sträckor i morgon förmiddag. Så får det bara vara uppehåll i morgon, så kommer det att vara fina förhållanden på vägarna.. Får väl göra ett tillägg i aftonbönen ikväll, ”ingen snö från ovan imorgon tack..” Kan även nämna att temperaturen under eftermiddagen då jag åkte sträckan så låg den på -6, i Sandviken låg den på -1.

En sak jag dock funderade på då jag åkte sträckan är, hur jagar man älg i de där trakterna? För jag har aldrig åkt efter en väg med så många älgpasstorn bredvid vägen…

Tyvärr så anmälde sig aldrig norrmannen som ringde, men vi har en kille från Åland med i startfältet istället, så internationell tävling gäller fortfarande. Vem ska vinna imorgon då? Jag får säga som den gamle backhopparen Jan Boklöv sa en gång, ”det finns en topptrio på tio- femton man som kan vinna”.

Många erkänt duktiga förare har vi i startfältet, Jari Saarinen tror många på, fjolårets segrare Magnus Mellqvist vill nog också vara med och köra om slutsegern. Nilkas Hägg, med kartläsare Markku Kangas som har bott i de där trakterna, kan inte heller räknas bort. Gentlemannen Mats Thorszelius är ytterligare en som åker väldigt fort. Och en som inte heller kan räknas bort är Per-Arne Ljung, en snabbåkare från våra trakter.

Det här kommer att bli en mycket rolig och spännande tävling, så vi förväntar oss mycket publik också. Jag vill varna publiken en gång till för det hala väglaget det är på transportsträckorna, dagens snöfall gör ju inte underlaget säkrare heller…

Väl mött imorgon alltså! Och skulle ni mot förmodan möta Fantomen, så hälsa från mig då också, för mig har han då undvikit vid alla mina besök där i de djupa skogarna. Visserligen är han ju inte lätt att känna igen heller, då han alltid är maskerad…

Då det är mycket tal om miljö idag, så får dagens osmarta citat handla om just det, och denna gång är uttalandet från en vicepresident.

Alla är Hjärtligt Varmt Välkomna till årets fartfest i gästrikeskogarna…

HÄLSAR GLENNING
Dagens citat ”Det är inte föroreningar som förstör miljön. Det är orenheter i vår luft och vårt vatten som gör det.” /Förre vice presidenten i USA, Dan Quayle

 

4 FEBRUARI
Hej igen alla glada motormänniskor och alla ni övriga också så klart!

Här kommer jag åter med en liten rapport från de djupa skogarna. Vi börjar ju verkligen närma oss fartfesten nu…

Den stora frågan för undertecknad idag var om jag åter skulle köra fel där uppe i de stora skogarna. Jag tankade för säkerhets skull fullt innan jag lämnade Sandviken idag, åt dessutom sent, så hungern skulle inte förstöra eftermiddagen…

Hur gick det då? Njaa, vill inte säga denna gång att jag körde vilse, men jag kan sträcka mig till att det inte blev som jag hade planerat trippen, samt att det trots allt blev någon mil mer än beräknat också. Och hade inte dessa avlysningsskyltar varit på plats, då har det nog varit kört för mig att hitta på den sträcka jag ville besöka… Tack David…

Här kommer fotona från dagens äventyr…. (bilderna saknas tyvärr)

Det var dagens bilder det, samtliga från slutet på SS2, samt det sista fotot från transportsträckan efter SS2. Temperaturen låg på -5 under hela min vistelse där uppe. På låglandet, alltså Sandviken, låg temperaturen på -3 under eftermiddagen. Vill även tillägga att det är mycket halt där uppe. Så all publik, kör försiktigt på lördag.

Vi är ju dessutom lovade Sibiriens vinter nu ikväll, alltså ett riktigt stort snöoväder, men än har inget skett vad gäller väderomslag. Jag ser fortfarande grannens stjärna i granen…

Då mycket i rapporterna har handlat om det här med att köra, så får dagens citat handla om det…

Ny rapport kommer inom kort…. Var snälla och gosiga mot varandra nu, och ladda för årets fartfest…

HÄLSAR GLENNING
Dagens citat: Försäkringscitatet ”Jag körde ut på vägen, tog en titt på svärmor, och körde över vägrenen.”

 

3 FEBRUARI
Hej igen alla rallyfantaster och alla ni andra också så klart!

Här kommer ytterliggare en liten rapport från mig från den vackra staden Sandviken som nu börjar ladda för årets fartfest!

Nedan ser ni tidsplanen för tävlingen. Det förunderliga med den är att jag lyckades kopiera in den från ett mail från David. Jag tycker nämligen att denna datorvärld är mycket krånglig, och ibland lyckas jag, men ibland sabbar jag mycket också, men för stunden är självkänslan mycket stärkt..

TC/SS    TC/SS     tid         Tot             SS             Trpt

Start    Ockelbo     12;00    23,58                         23,58

TC 1                     12;38     51,90       24,67        27,23

TC 2                     13;41    32,70       24,47        8,23

TC 3                     14;16    44,40        16,70        27,70

TC 4                     15;19    35,15        14,37        20,78

Mål     Ockelbo     16;00

Totalt 187,73 km

Vad jag förstår så står TC1 och de andra för tidskontroll, alltså start på respektive SS. Varje ekipage behöver alltså 4 timmar på sig för att klara av hela tävlingen. Tiderna gäller så klart det första tävlande ekipagets tider. Det kommer således att bli en lång dag för många, inte minst för mig som måste gå upp före sex på lördagsmorgon…

Som vanligt blir det säkert också många åskådare till tävlingen, då vi dessutom har ett så fint startfält denna gång. Vill bara varna alla dessa också, var ute i god tid, dels är det långa avstånd och vägarna är mycket hala där uppe…

Arbetsmässigt så är det full fart i tävlingsorganisationen nu, utskick, lottning, eller om det heter seedning har jag ingen aning om, men allt är på rull nu. Hoppas även att husmor har satt sig ned och verkligen räknar rätt med maten nu…

Själv ska jag åka upp till det parti som ligger längst norrut för att ta lite bilder i morgon, vägar jag aldrig åkt förut. Jag bävar redan för kart-läsningen där imorgon. Funderar på att ta med mig mat, för jag inbillar mig redan för att här blir det många mil, inklusive felkörningar…

Kommer ingen rapport i morgonkväll så är det ett faktum, då är jag i en annan del av Sverige…

Jag har ju nämnt ordet åskådare i denna rapport, så det får dagens citat handla om…

Sköt om er nu, var snälla mot varandra och ladda för helgen…

HÄLSAR GLENNING
Dagens citat: Försäkringscitatet ”Det fanns en mängd åskådare, men inga vittnen.”

 

2 FEBRUARI
Hej igen alla älskare av motorsport och alla ni andra också!

Kan med stolthet nu meddela att Vinterpokalen inte längre är bara en nationell tävling, idag blev den internationell! Smaka på det ordet ni. Jag av alla människor fick idag ett telefonsamtal från Norge i min mobil, jag som dessutom är den minst språkbegåvade i klubben och den ende som inte har telefonnummret med i organisationsmeddelandet, mig ringer han. Inser dock efter samtalet att han så klart ringer till den med mest pondus så klart.

Samtalet blev dock mycket kort, då jag slingrade mig ur frågeställningen om han fick vara med och åka på lördag, jag hänvisade till vår tävlingsledare David och önskade honom välkommen. Och efter samtal med David senare på dagen, så kommer han tydligen till start…

Vad gäller startande i tävlingen så är det nu över 160 ekipage anmälda till tävlingen, det tycker jag är jättefränt alltså, det är ju nästan som i gamla fornstora dar… Mycket roligt tycker jag, alla är varmt välkomna, här ska vi åter skapa historia i de djupa och mörka skogarna.

Inser dessutom att vi har ett mycket jobbigt tidsschema nu också. Anmälan öppnar redan klockan 07:00… Tänker då på alla våra långväga gäster som måste gå upp mycket tidigt för att klara denna tidsram. Själv lider jag också, kliva upp före sex en lördagsmorgon… hmmm…hoppas ni tar det där rätt nu…

Och tydligen kommer vi att få kämpa med Kung Bore igen också. SMHI lovar mellan en till två decimeter snö ytterliggare i tävlingsområdet före helgen. Dessutom ska det komma in ytterliggare orosmoln (snömoln) i helgen över vårt nu så fint preparerade tävlingsområde… Förstår dock inte Expresssen rubriker idag, då de skriver om Sibiriens snökaos som ska drabba oss, via England…?

För tillfället är det mycket kallt i våra trakter nu, i morse visade termometern på -12 då jag fick upp de där morgontrötta ögonen.. I skrivande stund, klockan 20:00 på kvällen är det -8 för tillfället…

Dagens citat får handla om nederbörd, då mycket handlar om det nu… Fler rapporter kommer under veckan, var snälla mot varandra nu, och ladda för årets fartfest där uppe i de djupa skogarna…

HÄLSAR GLENNING
Dagens citat ”Först regnande det, sedan vräkte det ner, sedan började det regna igen.” /Bo Hansson

 

1 FEBRUARI
Hej på er igen alla motorfantaster och alla andra också!

Här kommer en ny liten rapport från det vintriga och kalla Sandviken. I skrivande stund är här nu mörkt och -7 grader i luften. Alltså riktig vinter således. Uppe i tävlingsområdet är det ännu värre, både vad gäller kyla och snödjup. Jag var själv upp och fotade lite på lördagen, då såg jag att även banchefen hade gett sig ut i skogen med plogtrucken igen.

Jag pratade med honom nu på kvällen, och han berättade att han hade haft fullt upp med att ta sig igenom snömassorna på det avsnitt han plogade upp igår. Det kom alltså över halvmetern med snö i området i förra helgen. Men det är verkligen fina vägförhållanden nu. Vad gäller vägarna och underlaget så kommer detta att bli en mycket rolig tävling.

Hälften av sträckorna har varit öppna hela vintern, så där är det minst en decimeter is i botten.

Själv kännde jag mig nöjd också med trippen på lördagen, jag hittade rätt till sträckan jag tänkte fota utan några tveksamheter. Men ska jag vara ärlig så är det faktiskt bara två vägbyten från Sandviken för att nå den sträckan. Däremot ute på sträckan så tappade jag åter bort mig, för attan vad det är småvägar upplogade av skogsbolagen, då det tydligen är högsäsong för avverkning nu. Så korten är alltså tagna i slutdelen av sträcka ett, ett mycket roligt vägparti. Bred väg, kuperat och kurvigt.

(Hmmmmmm…… märkligt landskap det här, här hittade jag på ytterliggare en ”hytt”…)

Det enda tråkiga med vägen där på slutet är att någon skogsmaskin gått fram på vägen, så den är mycket knölig för tillfället. Det kommer givetvis de fulldubbade däcken att slipa bort, men för tillfället är det partiet inget salsgolv…

För tillfället är hela 156 ekipage anmälda till tävlingen också! Det här kommer att bli ett mycket roligt motorarrangemang. En fartfest som kommer att bli mycket rolig, och ett vackert minne. Väl mött på lördag alltså! Men kommer maten att räcka, med så mycket människor….? Hoppas husmor kan det här med att beräkna åtgången nu…

Vi har även fått hem det fina vandringspriset, tyvärr har pokalen gått sönder i transporten, så vi får se om vi hinner få den fixad till lördag.

Till veckan är det dessutom lovat ännu mer snö i tävlingsområdet, drygt två decimeter till i slutet på veckan. Så nu gäller det för bangruppen att kalla ihop plogjouren igen…

Så vi kommer att ha riktigt vintriga förhållanden igen, för det är verkligen mycket snö, även på de allmänna vägarna, så var försiktiga då ni kör i området, för mig har det varit ett äventyr varje gång att åka där uppe i tävlingsområdet. Det är mycket packad snö och is på transport- sträckorna också. När jag åkte hem igår, så körde jag väl lagligt (kanske det är bäst att skriva så) så blev jag ikappkörd av en galning på snöskoter där på vägen….och det gick alltså inte sakta då, det lovar jag…

Det här med att veta var man befinner sig, och då närmast jag då, då jag är uppe i de djupa skogarna har gett en viss munterhet i klubben, då de inser att jag oftast inte vet var jag är, men jag är inte ensam om det, se dagens citat…

Sköt om er nu, var snälla mot varandra, och ladda för en härlig fartfest till lördag, kanske vi ses då…

HÄLSAR GLENNING
Dagens citat: ”Träningslägret i Spanien var i Portugal någonstans.” /Rolf Zetterlund

 

28 JANUARI
Hej igen alla älskare av motorsport, och även alla ni andra också som kanske råkar läsa detta!

Här kommer åter en liten skogsrapport från mig där uppe i de djupa och mörka skogarna. Jag har åter varit ute på ett litet äventyr långt där uppe i norr, att det alltid blir ett äventyr beror på den saknade kartkunskapen hos undertecknad, samt att det är snorhalt där uppe, och då är det transportsträckorna jag tänker på. Det var inte bara en gång i dag jag tyckte att bakänden på min bil kom före, och det var på några raksträckor dessutom.

Dessutom dessa timmerbilar, de håller då inte igen vid mötena, så där krymper man bakom ratten, när man även tänker på hur halt och spårigt underlaget verkligen är. Dessa tripper överstiger många gånger världens häftigaste berg och dalbana, vad gäller spänning alltså. Det är bara att byta den blöta skjortan då man väl kommit hem väl bibehållen, kroppsligt alltså, ta en tablett Sobril för att sedan sinnesmässigt vänta ytterligare några timmar för att komma ner i den vanliga för höga pulsen…

Vilket som, det är väldigt mycket vinter i tävlingsområdet nu, mycket snö, som sagt var även på transportsträckorna. Jag åkte vägen upp till Källsjön idag, en sträcka på fyra km från ”stora” vägen. Vägen är mycket smal, med några få mötesplatser, så man blir ju stressad bara av det att kanske möta en timmerbil i full karriär. Dessutom är vägen så full av snöknölar att man satt i fyra km och körde som på en tvättbräda. Där fick verkligen stötdämparna på bilen sig en riktig genomkörare… samt även kroppen på undertecknad…

Jag blev ändå nöjd då jag med viss tvekan ändå hittade på den sträcka jag hade tänkt fota, även om det fanns en del tveksamheter vid vissa vägskäl. Jag åkte i sakta mak och tog en del foton, de kommer nedan. Och ju längre jag åkte så infann sig ett välbefinnade i sinnet. Jag hittar rätt för en gångs skull. Men efter ett antal km så började ändå en viss osäkerhet dyka upp i sinnet, är verkligen detta rätt väg? Efter ytterliggare några km så visade det sig att jag återigen var på fel spår då vägen slutade i en gigantisk vändplats. Så där var alltså dagens felkörning åter ett faktum…

Här kommer fotona… (bilderna saknas tyvärr)

I skrivande stund är det dessutom 129 anmälda ekipage till tävlingen, vilket jag och naturligtvis även tävlingsledningen tycker är jättekul. Dessutom med namn som Erika Jansson, Veronica Lindberg, Malin Eriksson, Sara Kågström och Camille Cederlund för att nämna några duktiga personer, så borgar detta ju för en mycket häftig och spännande Vinterpokal!!!

Väl mött den 7/2 alltså. Jag har dessutom löst gåtan med den ev. toalett jag plåtade tidigare i skogen. Det är givetvis ingen toalett, djur i skogen nyttjar ju inte sådana, så det måste således vara Fantomens omklädningshytt..Stålmannen använder ju telefonhytter för sina klädbyten, och sådana är det verkligen ont om i den stora djupa mörka skogen…

Denna rapport kom ju också att handla om skogen, så det får även dagens citat göra… Sköt om er nu och var snälla mot varandra…

HÄLSAR GLENNING
Dagens citat: Befäl har ju av tradition haft förmågan att vräka ur sig en hel del ofrivilliga lustigheter…”- När ni är ute i terrängen är det ofta träd som skymmer utsikten. Ekar är de högsta träden. Alla ekar, som inte är 30 meter, är andra träd.”

 

26 JANUARI
Hej igen på er alla rallyälskare!

Här kommer jag med ytterligare en liten rapport från ett mycket snöigt Sandviken. Det kom flera decimeter av den där vita varan från ovan i helgen. Så det var bara att dra ut snöslungan igen, och köra ett längre pass igen under söndagen.

Jag hade tänkt åka upp till tävlingssträckorna för att fota lite i dagsljus, men med så där mycket snö så vågade jag inte ge mig ut i skogen. Vi hade ett organisationsmöte igår kväll, och fick då en direktrapport från banchefen som var uppe och plogade på banan då. Det var så mycket snö så han såg inte vägen bitvis. Han klev ur trucken en gång för att kolla snödjupet, och der räckte till knäna sa han.

Så nu är det definitivt åter verkligt vintriga förhållanden där uppe i de djupa skogarna. Dessutom är det någon grad kallare där än här nere i Sandviken, för här var det blötsnö som kom nerfarande, där upp var det mycket torrare snö….heter det så?

Vilket som, nu är det ju definitivt klart att vi lär klara tävlingen utan risk att vädrets makter förstör för oss igen. Dessutom är det över hundra anmälda till start också, vilket också definitivt borgar för en härlig fartfest om två veckor.

Mer bilder kanske kommer redan i veckan, för jag har tänkt ge mig upp dit, för någon gång lär jag väl lära mig att hitta, och eftersom det är nyplogat nu, så riskerar jag inte att köra fast heller…

Dessutom fick jag en rejäl chock i morse då jag åkte till jobbet, för nu är de där hiskeliga skogsmaskinerna här igen! De var ju här för två år sedan och skövlade fullständigt vår fina skog. Det Fagra Lövbacken var ju så fint inbäddad i skogen, men efter deras framfart så återstod i princip bara en allé av träd mellan villaområdet och motorvägen. Och nu är de här igen…!!

Eftersom det blev många definitivt i denna rapport, så får dagens citat handla om just det…

Sköt om er nu, och var snälla mot varandra, och det är faktiskt mindre än två veckor till tävlingen nu…

HÄLSAR GLENNING
Dagens citat: ”Sant, jag tar lång tid på mig att bestämma mig, men nu ger jag dig ett definitivt svar. Jag kommer inte att svara ja, och jag kommer inte att svara nej, men jag ger dig ett definitivt kanske.” /Samuel Goldwyn

 

22 JANUARI
Hej igen på er alla motorälskare i detta förunderligt avlånga land!

Här kommer en ny liten rapport med några foton från vår härliga bangrupp. Jag var ju upp och irrade i tävlingsområdet på måndagseftermiddagen denna vecka. För att kolla läget då, som det så vackert heter…men jag lyckades både att köra fel och fastna i den djupa snön. De där trakterna har jag jobbigt med.

Trots allt gick äventyret bra, men jag kunde också konstatera att där det var öppen terräng så hade de varma, nåja ljumma vindarna, tärt hårt på snölagret, framför allt då på snödrivorna. Men i botten på vägarna finns fortfarande isen kvar. Fina förhållanden således.

Här kommer bilder tagna på natten mellan den 20-21/1, alltså tisdagsnatt då bangruppen var ute för att preparera banan inför notskrivningen. Så håll till godo…

(Bilderna saknas tyvärr.)

Som synes mycket fina förhållanden på våra fina sträckor trots sista veckans blidväder, snö och is så det räcker. En eloge även till bangruppen som sitter och plogar där på nätterna, och hittar där i mörkret också….! Noterbart är också att det verkligen är i de djupa mörka skogarna vi befinner oss i…

Att bangruppen befann sig ute på natten beror på att dagen efter, alltså den 21/1 så kom herr Gunnar Barth och skrev noterna…

Den uppmärksamme har så klart sett att alla sponsorer har försvunnit i fältet till höger. Jag lovar, jag har inget gjort för att åstadskomma detta, eller så har jag gjort det, detta är verkligen en förunderlig värld…

Sköt om er nu, var snälla mot varandra och sikta in er på helgen den 7/2…

HÄLSAR GLENNING
Dagens citat får handla om det här med hur man uttrycker sig. Citatet ”Han älskade synonymer och förkortningar och uttryckte sig m.a.o. m.a.o.”

 

20 JANUARI
Hej igen på er alla älskare av motorsport, och då främst rally då!

Här kommer en ny rapport med lite bilder dessutom, utifrån den stora världen, eller i det här fallet de djupa skogarna…

Vi fick ju ett mycket varmt väderomslag i veckan här i Sandviken, vet inte vad motsvarigheten till Kung Bore heter, men jag antar att det är en dam, och hon kom verkligen med ett välfyllt bröst med milda vindar, eller pustar. När det var som varmast, (ja allt är ju relativt) så hade vi +8 på termometern här i Sandviken. Fortfarande för kallt för mig dock, då jag är en sådan som tittar efter tröjan då solen går i moln på sommaren.

Vilket som, de varma pustarna nådde även vårt tävlingsområde långt där uppe i norr. Så jag tog ledigt från jobbet idag på eftermiddagen för att åka upp och fota lite av hur det ser ut.

Märkligt det här, men jag kom bort igen. Fattar inte hur världen kan vara så stor där i norra änden av Gästrikland. Visserligen är det stora vidder, och landskapet har förändrats sig sedan nyårsafton. För snön har verkligen sjunkit ihop i den öppna terrängen. När jag åkte runt på nyårsafton så var det halvmetersdrivor efter vägarna. Inte är det många vägar att hålla rätt på heller, men det är för många för mig… Korten är dock tagna på två sträckor, det är jag säker på, men jag vet inte vilka sträckor det är, så klart…

När jag kom upp till tävlingsområdet så snöade det dessutom. Den första sträckan jag åkte igenom gick bra. Varken Fantomen eller något djur syntes till. Kan även nämna att temperaturen var -3 hela eftermiddagen.

Men sträckan därpå blev en obehaglig överraskning. Jag åkte ju den på nyårsafton, har ett starkt minne av det i alla fall, men nu var den full av snö. Jag tänkte i mitt uppjagade sinne, fastnar jag här så blir det jobbigt…

Och naturligtvis blev det så, jag fastnade på vägen då jag inte ville åka i den djupa snön längre, jag försökte vända på ett avsnitt jag tyckte var brett nog, och där stod jag med slirande hjul, för under den snön var det verkligen blåis…

Jag såg på vägen att det fanns nya skidspår där, förmodligen det bästa fortskaffningsmedlet på det underlaget som nu fanns för vägen. Förmodligen var spåren gjorda av någon same, som var ute för att räkna in sina renar, så där kunde jag nog inte räkna med någon hjälp heller, för jojka kan jag inte heller, och skulle det funka så vill ju inte jag ha tre hundra renar runt min bil…Visserligen bra draghjälp, samt min bil är ju röd också, men julen är ju redan avverkad…

Jag kom loss till slut, och kunde med blöt panna återvända till den stora vägen…där jag åter började att älska livet…

(Bilderna saknas tyvärr.)

Vilket som, ploggruppen lär ut och ploga igen, dessutom hörde jag på ett möte att plogen skulle få nya stål, vilket innebär att nu hyvlar bangruppen fram den optimala banan…

Sträckorna ser alltså bra ut, visserligen är det tre veckor kvar till tävling, men vi har verkligen en fin grund till vår tävling, nämligen is i backen på vägarna…

Annars händer väl inget intressant på vår sfär för tillfället. I världen dock så får vi en ny president i USA, vilket inte är helt fel då man kan höra uttalanden som detta av den nuvarande presidenten… ”Våra fiender är påhittiga och fulla av resurser, och det är vi också. De slutar aldrig att tänka på nya sätt att skada vårt land och vårt folk, och det gör inte vi heller.” /George Bush

Fler rapporter kommer inom kort, tävlingen är ju inte långt borta nu…

Sköt om er och var snälla mot varandra…

HÄLSAR GLENNING
12 JANUARI
Hej igen på er alla härliga motorfantaster i vårt avlånga land!

Här kommer ytterliggare en liten rapport från Sandviken och mig då så klart. Efter att ha haft en mycket sträng kyla (i mina ögon då) över jul och nyårshelgen, vi hade ju en bottennotering på -19 i det Fagra Lövbacken under de dagarna, så har det nu vänt rejält vädermässigt.

Då jag kom hem från jobbet idag så visade termometern på hela +6 grader på kvällen. Och det syntes också på gatan, för att i morse då jag åkte så var det fortfarande ett snölager på gatan. Nu på kvällen var faktiskt asfalten framme. Snabba växlingar verkligen.

Uppe i tävlingsområdet råder ju nu också plusgrader, men det är väldigt kallt i backen, så än har det inte börjat töa där. Jag var upp i fredags för att fota lite igen, och då min lokalkännedom är lika med noll, så hade jag tydligen kört flera km på SS1, utan att fatta att jag var där. Vilket är ett mycket vackert tävlingsavsnitt av banan. Kuperat, bred väg och många goa svängar… Fick dock med mig två bilder som visar varför jag har mycket stora problem med vad jag är för tillfället, jag har ju nämnt tidigare mycket konstiga och exotiska namn jag passerat under mina virrfärder där uppe i norr, se nedan…

(Bilderna saknas tyvärr.)

Detta är faktiskt skyltar som sitter i norra Gästrikland, eller var vi nu befinner oss, är som sagt var lite tveksam där…

Pratade med herr stigfinnare idag, och han välkomnar faktiskt detta töväder, han vill att det ska bli riktigt blött i backen nu, och sedan får kylan komma. Jag gillar ju inte kyla, så scenariot är ju gott, men jag tycker vi redan hade en sådan fin botten på banan , så varför låta den smälta ner.

Fler bilder lär komma från våra tävlingssträckor nu, då vädrets makt åter visar att det har makten… Har ju varit en del prat om skogen i detta meddelande, så dagens citat får handla om just det…

Sköt om er, och var snälla mot varandra, här kommer nya rapporter inom kort, med kort…

HÄLSAR GLENNING
Citatet ”Med en urskog menar vi en skog, där ingen människas hand någonsin satt sin fot.”

 

7 JANUARI
Hej igen på er alla rallyfantaster i vårt avlånga men mycket kalla land!!

Här kommer jag med en liten rapport igen, den första på det nya året, från vårt mycket vintriga Sandviken nu. Kung Bore har verkligen tömt sina lungor nu, och sänkt vår temperatur rejält de sista veckorna. Toppnotering här hemma i det Fagra Lövbacken, eller snarare bottennotering, för nu ligger vi verkligen lågt på termometern, är minus nitton grader en morgon i förra veckan. Så här är verkligen kallt nu och ännu kallare är det där uppe i tävlingsområdet för tillfället…

Tomas Ledin har någon slagdänga där han sjunger om att sommaren är kort, men då har han totalt missat de tre helger vi nu har avverkat inom en mycket kort tid, jul, nyår och trettonhelgen. Där kan vi prata om kort och snabb sorti alltså. Vi är ju redan inne i den vardagliga lunken i januari…

Är ni av samma uppfattning som mig, att ni tycker tiden bara går fortare och fortare? Då lär jag ta er ur den känslan, för så är det tyvärr inte. För dygnet blir bara längre och längre. Längden på ett dygn bestäms av jordens rotation runt sin egen axel. Och jordens rotation avtar långsamt, på grund av detta fenomen ökar dygnets längd hela tiden, för att den astronomiskt bestämda tiden ska stämma överens med den som används i samhället (grundad på atomur) läggs en skottsekund in då och då…

Att denna effekt uppstår, alltså att vår vackra himlakropp saktar in i sin rotation beror på tidvattnets rörelse i våra hav, den kraften och tyngd gör att vår himlakropp tappar effekt i sin rotation.

Reflektion 1: hoppas verkligen att de lägger in de extra sekunderna på natten, så att vi har nytta av dem, samt att vi inte behöver jobba gratis då…

Reflektion 2: de verkligt stora förlorarna i denna påfyllnad av tid är så klart barnen, det blir ju längre och längre mellan julafton nu också…

Tävlingsmässigt så flyter allt på, allt är under kontroll, förutom kylan då, för jag tycker det är för kallt nu. Men vi räddar ju tävlingssträckorna på det viset också. De flossade är inte heller hittade än, så jag går och fryser hela dagarna nu.

Här kommer två bilder från våra tävlingssträckor, det märkliga är egentligen att det första fotot är fotat i färg, men det består bara av svart och vitt, det andra fotot är från min långa färd där på nyårsafton. Jag tänker inte ange var eller vilken sträcka det rör sig om, för jag har ingen aning om det…så håll till godo…

(Bilderna saknas tyvärr.)

Jag kom även att tänka på det här med namn, tanken väcktes av vår fina sponsor av den nya vandringspokalen. Glentons, ett mycket fint namn tycker jag, då jag själv heter Glenn. Då kom jag att tänka på en rolig historia, där någon som hette Botvid beklagade sig för vår gamle komiker Thor Modeén, där han tyckte att det fanns så många namn som var besjungna men inte Botvid…Då svarade Thor ”jo du har ju också en sång efter ditt namn ” Jag har botvid en landsväg i hela mitt liv…” Det där har jag funderat över ett tag, finns det någon sång med Glenn i? Och här i juletider så föll allt på plats, sången där mitt vackra namn ingår heter ju ”Glenns över sjö och strand….”.

Fler rapporter kommer, det är faktiskt bara en månad kvar nu till vår häftiga tävling…

Var snälla mot varandra nu, och lev livet trots att alla stora helger är över…

HÄLSAR GLENNING
31 DECEMBER
Hej igen på er alla motorfantaster i vårt verkligen kyliga land nu!

Så har jag då åter varit upp till vårt tävlingsområde där långt borta i norr. Det är ju så långt bort att jag nästan hinner få hemlängtan när jag befinner mig där uppe i de stora och djupa skogarna.

För det är verkligen ett exotiskt land att besöka, ett riktigt vedeldar land dessutom där uppe i kylan, för då man passerar något hus, så kommer genast röklukten smygandes in i bilkupén.

Dessutom när jag passerar skyltar med namn som Gnupen eller Valkalampi, så låter det som att man är i ett annat land. För att inte nämna skylten New York, har jag passerat någon nationsgräns nu, i min förtvivlade jakt på att hitta på tävlingssträckorna?

För så är det ju också, trots karta, dagsljus och strålande sol, så blev jag tveksam där ute i skogen vid första y-korsningen. Men ett snabbt samtal på mobilen till herr stigfinnare själv, så var frågetecknet uträtat, eller som i det här fallet y:et.

Det är verkligen fina förhållanden där ute nu, fina tävlingsvägar, både snabba partier och mycket luriga kurvor tycker jag. Vissa kurvor är så långa att jag tyckte jag borde komma tillbaka till där kurvan startade. Mycket snö med fina snövallar. Fast väldigt kallt då (i mina ögon). Och jag har ännu inte mött Fantom däruppe i de djupa skogarna, så jag antar att han också fryser i sina blå trikåer och håller sig i sin grotta.

Problemet då man är ute och åker så här är ju att vägen är väldigt smal, och man kan ju faktiskt få ett möte. Så det gäller att anpassa farten vid ingångar av kurvor samt krön. Och mycket riktigt, på en sträcka mötte jag en bil, och jag hann ju bromsa in och stanna. Men jag såg på den mötande bilen att han kom emot mig med låsta hjul. Då kom jag att tänka på det där roliga citat ur försäkringsbolagens alla rapporter där man förklarar varför olyckan uppstod ”Jag kolliderade med en stillastående spårvagn, som kom från motsatt håll”.

På en sträcka mötte jag dessutom flera jägare, och vad jagar man i skogen vid denna tid på året? Jag trodde nyårsafton var en dag vikt åt jakten på det motsatta könet… Men det finns ju en del som redan är gifta också, såklart…

Ett annat problem då man är ute vid den här tiden på året, är då man åker mot solen, så står den nu så lågt att den nätt och jämt orkar upp över fjälltopparna, vilket gör sikten väldigt vansklig ibland…

Här kommer några bilder tagna vid lunchtid på nyårsafton…

(Bilderna saknas tyvärr.)

Fina bilder, men väldigt kalla också, temperturen pendlade mellan -10 till -13 när jag var där uppe, när jag hade lämnat tävlingsområdet och kommit ner på låglandet igen så var det bara -6 i luften.

Plogtrucken har fortsatt att vara tjurig sedan starten. Den har krävt bogserhjälp ner till Sandviken vid något tillfälle. Men då det nu har varit juletider, så blev klubben sponsrad med två nya batterier, så nu är ordningen återställd…

Vandringspokalen är också på gång nu, en mycket vacker pokal skänkt av företaget Glentons (mycket trevligt namn tycker jag) i Borlänge. Bild på den kommer så fort jag har fått en bild på den.

Fler rapporter kommer, med fler bilder. Då mycket i dessa rapporter handlar om vägar och att hitta, så tycker jag dagens citat passar in…

Gott Nytt År på er alla nu, var försiktig med raketer och champagne, så ses vi nästa år med en härlig vintrig Vinterpokalen…

HÄLSAR GLENNING
Dagens citat ”Alla vägar går åt två håll” /Ryskt ordspråk

 

25 DECEMBER
Hej igen på er alla rallyälskare i vårt avlånga men kalla land!

Så har jag då varit ute på vägar idag som bevisar att det är dags för nya vinterdäck på bilen, och då är det transportsträckorna jag tänker på, jag fick nämligen sladd på en sådan. Jag har åkt en del av banan idag, och då mitt lokalsinne är lika med noll, så åkte jag så klart fel också. Men innan skymningen var total så hade jag ändå kommit hem igen.

Det råder verkligen fina vintriga förhållanden i tävlingsområdet nu, mycket snö, och en temperatur som rörde sig mellan -6 till -10 under de timmar jag tillbringade i området. Mycket kallt alltså (i mina ögon)!

Så då temperaturen nu har legat obehagligt länge (i mina ögon) kring 0 eller där under i våra trakter så tyckte jag att det var dags att leta på de flossade igen, som ju åkte av så sent som i juli, för vi hade ju en ovanligt kall vår i år, man blir ju lätt frusen när man nu börjar bli obehagligt överårig också. Men då även minnet börjar svika en vid denna aktningsvärda ålder, trots att det inte var så länge sedan jag lade dem någonstans, så hittade jag dem inte.

Satte mig då att studera klädannonser i morgontidningen, om det fanns något lämpligt ställe att köpa nya på. Och då undrar jag, vart är världen på väg? Jag hittade nämligen en annons där det stod ”Långkalsonger 3/4, endast 50 kronor”. Hur kan man få använda varunamnet långkalsong då de inte täcker hela benet? Falsk varudeklaration tycker jag. Jag får leta vidare här hemma…

Vilket som, jag satt ju mest i bilen under trippen där långt i norr, och i den funger ju värmen. Här kommer några bilder från två SS tagna idag den 25 december…

(Bilderna saknas tyvärr.)

Som ni ser, vackra vinterbilder, om man nu gillar vinter då så klart. Men det är perfekta förhållanden för att ha en trevlig rallytävling på, riktig tjäle i botten på vägarna också. Därmot så såg jag några mycket mysko spår där i nysnön på vägarna då jag klev ur bilen, kan det ha varit spår av ren tro, då jag nu befann mig så långt norrut? Ingen aning, så bara för att vara på den säkra sidan stod jag nära bilen då jag tog mina foton, bara utifall, ja man vet ju inte…

Fler rapporter och bilder kommer framöver. Ha en fortsatt trevlig julhelg, och var snälla mot varandra…

HÄLSAR GLENNING
22 DECEMBER
Hej igen på er alla rallyälskare i vårt avlånga land!

Här kommer jag med en ny liten rapport över läget här i Sandviken. Vädret har varit mycket grått och murrigt den senaste tiden, och nederbörden har växlat mellan regn och snö. Temperaturen har legat kring nollstrecket under en stor del av tiden, men vi har fortfarande vitt på marken här i Sandviken. I lördags sken dock solen och vi hade en klarblå himmel för första gången på länge.

Och är det inte mycket märkligt så säg? Motorn hann inte kallna på min snöslunga förrän det slog om i temperatur här hemma och det började töa… Vid nästa snöfall så kommer jag att vänta ut moder natur i 5 dagar…

Om det är ett bra eller dåligt omen vet jag inte heller, men i år ville inte plogtrucken starta vid första försöket, kanske minns den den omilda behandligen den fick vid årets tävling, först en riktig avåkning och sedan en mycket omild bärgning på det. Men här hjälper inga tjuriga plogtruckar, med startkablar startar allt…

Jag pratade med herr stigfinnare nu på kvällen, och han var mycket nöjd med förhållandena som nu råder där ute i de djupa skogarna. Samtliga sträckor är nu plogade, utom en liten stump på SS3. Och det är riktig tjäle i botten nu, så underlaget är för tillfället perfekt tyckte han.

Så de yttre förutsättningarna börjar ju se riktigt bra ut. Jag ska själv upp och fota några sträckor i helgen. Men först måste jag få en karta, för jag har inget lokalsinne alls, jag har nämligen igen aning om var sträckorna ligger, vilket jag verkar vara ensam om i hela Gästrikland,   ja, kanske hela landet…

Vi blir tydligen första arrangör då det gäller DM-serien också, för jag läste precis att Bergslagsrallyt ställt in den första deltävlingen i serien, vilket är tråkigt i sig, men det borde också borga för att det finns många åksugna till vår härliga Vinterpokalen! Hoppas verkligen vi får ett stort startfält, för det gör ju hela arrangemanget så mycket trevligare.

Kan också nämna att här hemma i det Fagra Lövbacken, då det gäller grått och murrigt väder, så är det alltid stjärnklart här, det är nämligen så att grannens granne monterade upp en stor stjärna i en jättehög gran på sin tomt för några år sedan. Så jag har förväntat mig att få se de tre vise männen komma ridande förbi på sina kameler under flera år nu. För den stjärnan lär synas långt…

Fler rapporter kommer inom kort, med kort…

Ha en trevlig julhelg nu, var snälla mot varandra och njut av ledigheten…

HÄLSAR GLENNING
16 DECEMBER
Hej igen där ute i vårt mörka och kalla land!

Kung Bore kom åter till våra trakter i veckan som var. Det föll nästan två decimeter snö och kylan stannade kvar. Jag satt inne i tre dagar och tittade på de stora snödrivor plogtrucken lämnat efter sig vid garge- uppfarten, innan jag tjurskalligt fick erkänna, att denna gång töar de inte bort.

Så under stor vånda fick jag dra ut snöslungan för första gången denna säsong och ge mig i kast med allt detta vita fanstyg igen…

Vi har således vinter på våra breddgrader nu, och nu börjar det även hända saker i tävlingsorganisationen. Flera möten är redan avklarade och fler är inbokade.

Herr stigfinnare var ut och skulle starta upp vår käre plogtruck idag, så nu börjar livet bli som vanligt igen i motorklubben. Så någon julefrid lär ju inte råda i det område i skogen där tävlingssträckorna kommer att gå, utan där kommer vårt härliga banbyggargäng åter att sitta och nöta i vår härliga plogtruck för att preparera en härlig tävlingsbana. Så stoppa i hörselpropparna Fantomen, där ute i de djupa skogarna.

Nu kommer det också att bli tätare rapporter, för nu kommer det ju att ske mycket på en kort tid…. Jag ska även i år lägga ut bilder på sträckorna inför tävlingen är det tänkt. Så mycket kommer att ske på dessa sidor också…

Nästa rapport räknar jag med att komma med i morgon faktiskt…

Som avslutning på denna rapport, avslutar jag med en rolig historia, då dagen stämmer väl överens med historien…
”Det var en karl som ringde till Slottet, han ville gratulera kungen på namnsdagen, sa han. Vadå namnsdag? sa damen i växeln. Det är ju varken Carl, eller Gustaf eller Folke eller Hubertus i dag. Nä, sa karln, men det är den sextonde.”

Ha en skön avslutning på dagen så hörs vi snart igen…

HÄLSAR GLENNING
1 DECEMBER
Hej igen där ute i vårt avlånga och vackra land!

Det har faktiskt gått en hel månad sedan jag senast skrev på denna sida. Men nu far fingrarna med sin egen härliga dans och intensitet som vanligt över tangentbordet….Den sista månaden har varit väldigt torfigt då det gäller nyheter för tävlingen också, lär jag skriva till mitt försvar.

Kan väl ändå meddela att vintern kom till våra trakter för två veckor sedan…Mycket snö, (i alla fall i mina ögon) ca femton centimeter snö var täcket som djupast, sedan kom den förskräckliga kylan också ( i alla fall i mina ögon) vi fick en temperatursänkning till nästan minus tio grader någon natt…..vilket  jag tycker är att likställa vår värld med Antarktis…

Tyvärr ur vårt tävlingsperspektiv, så försvann dock herr Bore norrut efter det, vi har för tillfället åter gröna gräsmattor och dubbdäck på våra bilar som egentligen inte behövs…

Så är livet för tillfället, själv har jag gått på en tablettkur som min kära läkare har ordinerat. Och då jag tänker på ordet ordination kommer jag osökt att tänka på en rolig historia som lyder…
”Den gamla rallaren sa till sin sonson att ville han leva ett långt liv skulle han ha lite krut på frukostvällingen varje morgon. Sonsonen lydde rådet och blev 110 år gammal. Han efterlämnade fyra barn, tjugo barnbarn och trettio barnbarnsbarn samt ett 30 meter djupt hål där kreamtoriet stått…”

Jag kommer nu att komma med fler nyheter på denna sida, förhopp- ningsvis även bilder från skogen, där det största intresset så klart ligger för tillfället…

Ha en skön avslutning på kvällen…

HÄLSAR GLENNING
2 NOVEMBER
Hej igen därute i vårt avlånga land!

Så kom den första snön för säsongen över våra trakter. Det började snöa på torsdagskvällen och höll på nästan hela fredagen. Så här fick vi verkligen snabbt ett vintrigt landskap. Snön ligger fortfarande kvar nu på söndagskväll, men SMHI har lovat varmare väder till veckan.

Så än får vi väl vänta på den där riktiga och kalla vintern. Men vi fick i alla fall en liten föraning om vad vi har att vänta oss.

Enligt inte helt bekräftade rykten i organisationen så har vi tydligen en ny vacker och ståtlig pokal som nytt vandringspris igen. Jag ska jaga fram ett foto på den och lägga ut bilden på denna sida.

Jakt får mig att tänka på alla dessa människor som är ute i våra skogar och jagar djur i dessa sena höstmånader. Inte bara dramatiska ögonblick med bössan i hand har de heller, kallt och blött får tydligen en del även uppleva, se bara bilden här nedan…

(Bilderna saknas tyvärr.)

Vår dramatik och jakt på tävlingssträckorna i årets Vinterpokal ska dock inte sluta lika blött. För vi ska ha riktigt fina vintervägar då…

Att livet och meningen med det vi gör kan ju ändå vara komplicerat. Och vem har sagt att det ska vara enkelt och lätt? Titta bara på vår luttrade bangrupp, som verkligen har mött naturens nycker under årens lopp. Jag kommer ihåg ett år, då hela vintertävlingen regnade bort, och med en vecka kvar till tävling ”trollade” de fram ett nytt vinterarrangemang med fina tävlingsvägar..Komplicerat javisst, men inte olösligt som synes.

Många ord om komplicerat, så avslutningsraderna får bli ett citat som ”Doktorn skrev… Patienten är en 65-årig kvinna som ramlade och föll ute på gatan. Fallet komplicerades av att en lastbil därefter körde över henne.”

Ha en skön avslutning på kvällen och helgen…

HÄLSAR GLENNING
26 OKTOBER
Hej igen där ute i vårt vackra land!

Vackert och vackert kan ju i och för sig också diskuteras i den årstid vi nu befinner oss i… höst och mörker, där allt det vackra gröna vissnar och dör är väl inte den årstid som gör vårt land vackrare precis. Men den för ju oss trots allt närmare vintern (vilket jag personligen inte heller tycker är någon härlig årstid), men jag får så klart böja mig där, för dels rår vi ju inte på naturens krafter och cykler än, samt att vi måste ju ha vinter för att kunna köra vår härliga Vinterpokal…

Vädermässig så är det fortfarande höst i våra trakter, även om termometern redan visat minusgrader några tidiga morgonstunder under oktober månad. Men SMHI har lovat kyla och halkigt väder redan nu till veckan, så det är väl bara att börja leta reda på de där flossiga som man lade undan i juni…

Vad gäller själva tävlingen och organisationen så har inte det arbetet börjat riktigt än, men i de ansvarigas huvuden så börjar ändå de viktigaste riktlinjerna redan dras upp. Tillstånd och dylikt lär ju också börja sökas snart. Så jag kan snart börja fylla på med mer information till er intresserade. Och jag hoppas verkligen att arbetet med att få vår kära plogtruck i trim igen redan är igång.

Annars är ju ord som stor erfarenhet ord som väl borgar för vår tävlingsorganisations kapacitet. Samt det fina samarbeta vi har med flera motorklubbar som också borgar för ett fint tävlings- arrangemang. För att inte tala om det gedigna arbete vår bangrupp alltid gör. Minns årets tävling där snön vräkte ner det sista dygnet före tävling, och de satt i sina inhyrda plogtruckar hela natten före tävlingsdagen för att få en tävlingsbar bana.

Och just erfarenhet får vara ledordet i veckans historia.
”En dag var jag på morfars gård och han frågade mig om jag ville se då han högg huvudet av en höna. Jag sade nej, men han sa till mig att komma med ändå, det skulle var bra för mig. Det var det inte. Det var hemskt. Blod som sprutade överallt. Morfar som sprang runt och skrek, och värst av allt, morfars finger som låg och sprattlade efter att det hade huggits av. Om detta är ”bra” vill jag inte veta vad som är ”dåligt”. /Ur Jack Handeys Djupa Tankar

Ha en skön avslutning på helgen och en härligt trevligt kommande vecka ,så hörs vi snart igen…

HÄLSAR GLENNING
19 OKTOBER
Hej igen därute i vårt avlånga land!

Ytterligare en vecka har gått, vi är en vecka närmare tävlingsdags också. Har väl inte så mycket att förmedla för tillfället vad gäller tävlingen, men jag har en bra historia att berätta. Dels hör ju inte motorsport och alkohol ihop, dels finns det viss lärdom att dra av nedanstående historia…

12 flaskor whiskey
”Jag hade 12 flaskor whiskey i min källare. Emellertid tyckte ej min hustru om detta mitt spritinnehav, varför hon bad mig hälla ut alltsammans i vasken. Som jag inte vågade säga emot henne, började jag mitt vanskliga arbete sålunda.
Jag drog upp korken ur den första flaskan och hällde ut innehållet i vasken med undantag av ett glas som jag drack ur. Så drog jag korken ur den andra flaskan, hällde ut innehållet i vasken med undantag av ett glas som jag drack ur.
Jag drog sedan korken ur den tredje flaskan, hällde ut ett glas, med undantag av det innehåll, som jag drack ur. Så drog jag korken ur den fjärde vasken, hällde flaskan i glaset som jag sedan drack ur.
Sedan drog jag upp korken ur det nästa glaset, hällde korken i flaskan, hällde vasken i flaskan och satte korken i flaskan med glaset och hällde whisky på flaskan. Då alla flaskorna voro tomma stödde jag huset med ena handen medan jag räknade flaskorna, korkar och glas med den andra.
Det blev 29 precis. För att vara säker på min sak räknade jag en gång till. Den gången blev det 74 igen. Då huset passerade förbi räknade jag det hela om igen och till sist alla husen, flaskorna samt vaskarna med undantag av en kork som jag hällde i huset och drack.”

HÄLSNINGAR GLENNING