SM-historia

Sandvikens MK har arrangerat ett stort antal SM-deltävlingar i Rally-SM eller Tillförlitlighet som det hette förr i tiden.

1967
Arrangerade klubben sin första SM-tävling, det gällde tillförlitlighet och namnet var då ”Vinterpokalen”. Detta kom att bli en hård strid mellan Åke ”Bryggarn” Andersson, SMK Uppsala och Calle Orrenius, AMCK, bägge i Saab V4. På sjunde av de tio sträckorna rullade ”Bryggarn” rejält och bröt, därmed trodde alla att Orrenius tagit segern i Grupp II, men ”Orren” tillika med sex andra förare diskades för ”otillåten reparation av vagnskador”, och därmed gick segern till Anders Kulläng, Coopertalangern från Forshaga MC före Ingvar Welén, Trollhättan, Saab och Stig Blomqvist SMK Örebro, Saab. Fyra blev Sandvikens MK:s Per Tjerneld i en Opel Rekord. Pelle som vid slutet av året stod som Svensk Mästare i Grupp II. I Grupp I vann Lars-Ingvar Ytterbring, SMK Köping med sin BMC Cooper S före Bertil Söderström, MK Orion, Opel Rekord och Olle Bromark. SMK Uppsala, Saab V4.

1976
Var det ett samarrangemang mellan Sandvikens MK, SMK Gävle, Hofors MS och Skutskärs MS under namnet ”Gästrikland Runt”, och nu var vagnskadeprickarna borta ur bilden. Det var lite längre tävlingar på denna tid, 13 fartsträckor på tillsammans hela 26 mil. Starten var på lördag eftermiddag och målgång först klockan halv tre på söndagsmorgonen, trots att det var ett minirally. Stig Blomqvist var i högform, vann alla sträckorna och tog segern i Klass Special före Dag Pettersson, MK Scania och Erkki Temmes, Skepptuna MK, alla Saab V4.
I Standard A-klassen vann Per Eklund, MK Team Westom, Saab 99 EMS före den hårt kämpande Bror Danielsson, Årjängs MK, Opel Kadett GT/E och Erik ”Eken” Johansson, Ludvika MS, Saab 99 EMS. Bror var av på åttonde sträckan och höll så när på att få släppa andra platsen till hårt satsande ”Eken” som enbart var fyra sekunder efter i mål.
Ottar Larsson, Taxinge MK vann Standard B före Ola Strömberg, Nora MK som spurtade om Bosse Jansson, Norrköpings MK i slutskedet. Robert Johansson, Ljusdals MK jagade Ottar Larsson hårt, men åkte av på slutet och fick finna sig i att komma fyra. Alla dessa åkte Saab V4.

1978
Nu var det tätt på given, redan  är det dags igen, nu var Sandvikens MK åter ensam arrangör med tävlingen ”Vinterpokalen” som detta år hade nio fartsträckor på tillsammans 17 mil. I Specialklassen tog Anders Kulläng, MK Team Westom, Opel Kadett GT/E ledningen före Stig Blomqvist, Saab 99, men inför femte sträckan låg de sekundlika. Stig var fyra sekunder snabbare på denna sträcka, och detta tänkte Kulläng ta igen på nästa sträcka, men snurrade och tävlingen var avgjord. Stig Blomqvist vann alltså före Anders Kulläng med Ingvar Carlsson, SMK Nyköping, BMW 2002, på tredje plats. I Standard A-klassen slogs Bror Danielsson och Per Eklund om förstaplatsen, där Per blev den snabbaste före Bror. Håkan Wallinder, Västerås MS, kom trea i sin Opel. Ola Strömberg defilerade hem segern i Standard B före Claes Fredriksson, Skepptuna MK, Saab V4 och Bengt Nilsson, SMK Stockholm, Vaz.

1986
Stod Sandvikens MK ensam som arrangör till Rally-SM och namnet på tävlingen var givetvis ”Vinterpokalen” som även denna gång hade nio fartsträckor, men nu på tillsammans 18 mil. Tävlingen blev en triumf för Erik ”Eken” Johansson, nu i en Audi 80 Quattro, som ledde från start till mål, klassen var Stora Grupp A, som nu hade blivit huvudklassen. Mikael Ericsson, Umeå AK, Audi 90 Quattro och Roger Ericsson, Kolsva MS, Subaru jagade Eken, men Roger tvingades ge upp för turbofel och därmed tog Mikael Ericsson ohotad andraplatsen före Sören Nilsson, Kils MK, också Audi 90 Quattro.
Nationella klassen blev verkligen händelserik, där placeringarna i toppen växlade hela tiden med stora omkastningar som följd, då förarna råkade ut för rullningar och andra avåkningar, punkteringar samt växellåds- och motorproblem. Slutet blev i alla fall att Leif Asterhag, Huddinge MK, Toyota Celica vann före Stig Andervang, Skene MS, Ford Escort och hemmaföraren Ove Öström, Sandvikens MK, VW Golf.
I lilla Grupp A slogs tre förare i täten, det var Torbjörn Edling, SMK Uppsala, Mazda 323, Göran Lindström, Huddinge MK, Toyota Starlet liksom Pål Grande, Jämtlands MK. Edling tog hem segern före Lindström när Pål Grande tvingas bryta på sjätte sträckan. Trea blev Kent Andersson Västerås MS, även han Toyota Starlet.

1991
Hette tävlingen ”Rally Gästrikland” och arrangerades gemensamt av Sandvikens MK och SMK Gävle. Björn ”Nalle” Johansson MSK Kvarnvingarna, Mazda 323 tog hem segern totalt och i Grupp A över 2000 kubik efter att Mats Jonsson Forshaga MC, rullat ut i naturen efter en framhjulspunktering på nionde sträckan efter att ha varit snabbast på sju sträckor. Samt att Leif Asterhag missat ett vägbyte och tappat mycket tid. Nalle vann före Per Eklund, nu i en Lancia Integrale och Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323.

I Grupp A upp till 2000 kubik (de 2-hjulsdrivna bilarna) ledde Harry Joki, SMK Sala, Peugeot 309 från start till mål och vann före Per Svan, Borlänge MK, Opel Corsa och Cemoni Ohlsson, Skogsåkarna, Citroën. Per-Arne Ljung, Hofors MS hade säkert blandat sig i tätstriden med sin Opel Kadett GSI om inte ett motorhaveri stoppat honom.
Grupp N vanns av Roger Ericsson, Subaru Legacy efter att Sören Nilsson, Kils MK, Mitsubishi Galant brutit för transmissionsproblem och ledande Mats Karlsson, Säffle MC, också Mitsubishi Galant åkt av och tappat några minuter. Stig-Olov ”Stecka” Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Galant även han hängde inte med riktigt denna gång och slutade tvåa före Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi. I de lägre kubikklasserna i den sammanslagna Grupp N-klassen tog Pelle Palmqvist, SMK Gävle, Opel Kadett GSI samt Bengt Svahn, Hedesunda MK, Suzuki GTI varsina segrar.
I Nationella klassen segrade Jan Bohlin från hemmaklubben Sandvikens MK med sin VW Golf före Nils-Erik Axelsson, Ydre MK, Opel Kadett GTE och Jan Andersson, Botkyrka MK, VW Golf. Morgan Carlsson, Vansbro MK låg på tredje plats med sin Opel Ascona, men fick ett motorstopp, där bilen inte ville gå igång och ramlade till fjärde plats. (Kanske Sveriges största startfält 265 st startande?)

1996
Stod Sandvikens MK åter ensam som arrangörsklubb, och detta år var det endast Junior-SM som ingick i ”Vinterpokalen” vars bana innefattade sex fartsträckor på tillsammans 8,5 mil.
I Grupp A hade Per Johansson från SMK Trollhättan ledningen tävlingen igenom med sin Volkswagen Golf GTI före B-junioren Petter Åkerström Vansbro MK, Opel Corsa GSI. Men det var med nöd och näppe han lyckades hålla andraplatsen, för efter fjärde sträckan började växellådan att krångla och med endast tvåans växel kvar lyckades han hålla andra platsen med endast en sekund före Patric Carlsson, SMK Nyköping, VW Golf GTI. Mikael Persson, Kristianstads MK, VW Golf GTI, låg på andra plats ett tag men fick problem med bränsletillförseln och rasade ner till sista plats.
Grupp N-klassen handlade i stort endast om Mats Thorszelius, Almunge MK, Opel Astra GSI som vann före Martin Jansson, Rasbo MK, Opel Astra GSI och Per Grubb, Fagersta MK, Opel Kadett GSI.
Patrik Fredriksson, Fagersta MK vann klart Nationella klassen före Mats Bergå, Östernärkes RMC, bägge Opel Corsa GSI. Tony Karlsson, Flens MK låg stadigt på en tredje plats, när han tvingades ge upp på sjätte sträckan med sin Volvo 240 på grund av växellådsproblem. Då steg istället Jonas Wigren från SMK Valdemarsvik fram och tog tredje platsen med sin VW Golf GTI. Patrik Fredriksson åkte så fort att han även tog totalsegern före etablerade förare i 4-hjulsdrivna bilar som också åkte denna tävling.

1997
Var ”stora Rally-SM” tillbaka i ”Vinterpokalen” där Tomas ”Gullabo” Jansson från Gullabo RC tog hem segern i stora Grupp A-klassen före sin teamkompis Thomas ”Rådis” Rådström, Vännäs MK, bägge Toyota Celica GT4 och Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort Cosworth.
I lilla Grupp A-klassen var det inledningsvis en hård kamp mellan Per Svan, nu Opel Astra GSI och Jonas Kruse, Göteborgs MF, Renault Megane. På slutet ökade dock Per Svan något, och kunde dra ifrån och vinna med 16 sekunder före Kruse med Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Escort RS 2000 på tredje plats.
Stora Grupp N-klassen stod mellan teamkompisarna Kenneth Bäcklund och ”Stecka” Walfridsson, bägge nu i Mitsubishi Lancerbilar. Av tävlingens sju fartsträckor vann Kenneth fyra och ”Stecka” tre och segermarginalen för Kenneth blev 14 sekunder. Trea blir Gert Blomqvist, Göteborgs MF, även han Mitsubishi Lancer.
I lilla Grupp N-klassen blev det stora omkastningar på grund av bilproblem och smärre avåkningar, där till sist Joakim Rånby, Luleå MS vann före Martin Jansson, Rasbo MK, medan Ronnie Lönn, Mälaröarnas MK kom trea, alla Opel Astra GSI.
Även i den stora Nationella klassen blev det många omkastningar i täten, där Mats Bergå tog ledningen med sin Opel Corsa före Mats Karlsson, Säffle MC, Volvo 940 och Peter Ågren, Jämtlands MK, Opel Kadett GSI. På femte sträckan blir Bergeå stående med trasig rotor i fördelaren, därmed gick Mats Karlsson upp i ledning och vann före Joakim Andersson, Umeå AK, VW Golf som förpassade Ågren till tredje plats. (Efter denna tävling fick vi utmärkelsen ”Årets Rallyarrangör”. Detta efter att bl a gjort en ny tävlingsbana från tisdag lunch till fredag eftermiddag tävlingsveckan.)

1999
Var det ett delat SM beträffande bilklasserna, så i ”Vinterpokalen” var från SM, Grupp H och Grupp H med 4-hjulsdrivna bilar med.
I Grupp H började det med att Tomas ”Lången” Pettersson, Fagersta MK, BMW Compact och Magnus Gustafsson, Skepptuna MK, Peugeot 205 GTI delade sträcksegern, därefter rullade Magnus Gustafsson och bröt medan ”Lången” fortsatte i ledning och ledde före Thomas Thunström, Vansbro MK, Opel Corsa GSI och Roger Berglund, Team Skogsåkarna Volvo 240, när slutsträckorna närmade sig. På sista sträckan var det så nära att ”Lången” missat segern, han segrade med enbart två sekunder tillgodo på Thomas Thunström och Per-Arne Ljung från Hofors MS, Opel Kadett GSI, som gjort en jätteattack på sista sträckan och vann denna så klart att han gick upp till en delad andra plats och förpassade Berglund till fjärdeplatsen.
I Grupp H för 4-hjulsdrivna bilar tog Sten-Erik Eriksson från SMK Sundsvall i en Nissan Sunny GTI-R ledningen med en sekund före Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323 GTR och Patrik Fredriksson, som nu satt i en Subaru Impreza. Dick Wicksell, SMK Uppsala, Mazda 323 tog sig upp i ledningen på sträcka två och Dick Larsson ramlade bakåt med bromsproblem. Jonas Kruse nu i en Toyota Celica GT-4 började med att sitta i snömassorna i 6,5 minuter, vilket inte var så bra. Att han sedan var snabbast på tre sträckor i rad hjälpte inte så mycket. På slutet satte Sten-Erik in en attack och återtog ledningen med ett par sekunder före Dick Wicksell när en sträcka återstod. På denna 24,8 kilometer långa sträcka åkte Sten-Erik och Dick Wicksell sekundlika, därmed kunde Sten-Erik tillskriva sig segern med denna lilla tidsmarginal före Dick Wicksell. Trea blev Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Nissan Sunny GTI-R efter att ha haft denna placering sedan början av tävlingen.

2000
Arrangerade Sandvikens MK det första SM-rallyt någonsin på enbart asfalt, och namnet på tävlingen var nu ”Rally Sandviken”. Tyvärr slutade rallyt med en tragisk olycka på lördagens första fartsträcka, så tävlingsledningen stoppade omedelbart tävlingen. SM-poäng delades dock ut efter fredagens tre sträckor, och här kommer vad som hände på dessa sträckor.
I Grupp A – F2 klassen inledde Jonas Kruse bäst i sin Renault Maxi Megane och vann både klassen och totalt medan Per Svan fick motorhaveri på sin Opel Astra Kitcar. Harry Joki, Västerås MS, VW Golf GTI tog nu andraplatsen före Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault Maxi Megane.
I Grupp H 4-hjulsdrivna bilar gick segern till Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Celica GT4 före Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC och Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth.
Daniel Carlsson, Säffle MC, Toyota Corolla vann Nationella klassen och lyckades även med bedriften att bli tvåa totalt. I klassen vann han före Magnus Gustafsson, Peugeot 205 GTI och Peter Friberg, Ludvika MS, Opel Corsa GSI.
I Stora Grupp N-klassen var Kenneth Bäcklund snabbast i klassen på alla sträckorna och vann före Pernilla Walfridsson, Ekshärads MK som passerade sin farbror Stig-Olov ”Stecka” Walfridsson på slutet av tävlingen, alla Mitsubishi Lancer EVO VI.
I lilla Grupp N låg Mattias Aronsson, Nya Anderstorps RC, på tredje plats efter Patric Carlsson, SMK Nyköping, och Joachim Grahn, Simrishamns MK, alla i Peugeot 306 S16. Efter vinst på de två sista sträckorna gick Mattias upp till vinst före Patric Carlsson medan Johan Rudengren, Eskilstuna MK, tog sig förbi Grahn på slutet och lade sig på tredje plats med sin Seat Ibiza Cupra.

2002
Var namnet på tävlingen ”Rally Sandviken”, och var ett äkta ”grusrally”, och därtill också SM-final.
I Stora Grupp A-klassen kunde inget stoppa Mats Jonsson, inte ens en krånglande generatorn på hans Ford Escort WRC. Mats gick upp i ledningen på tävlingens andra fartsträcka, men på fredagskvällens sista sträcka, den fjärde gav hans generator upp ungefär mitt på sträckan och han fick åka 7-8 kilometer med endast halvljus. Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC gick då upp i ledningen med Mats Thorszelius, Toyota Corolla WRC, på tredje plats efter Mats Jonsson. Med två minuter tillgodo (av 45 minuter in till nattuppehållet) lyckades Mats Jonssons mekar byta den krånglande generatorn och livet var åter en fröjd. Eddie Hörbing fortsatte att vara snabbast på lördagens första sträcka innan han fick problem med katalysatorn och därmed mycket varmt inne i bilen och han tappade tid. Tid tappade även Mats Thorszelius, men här var det växellådan som spökade, så han hade endast fyrans växel kvar att åka på. Mats Jonsson tog sig i mål som segrare före Eddie och Mats Thorszelius.
I lilla Grupp A kom endast två ekipage i mål, nämligen Mattias Aronsson, som var 12 sekunder före Kristoffer ”Stoffe” Nilsson, Hässleholms MK, bägge Peugeot Super 1600. Övriga försvann av olika anledningar såsom Stefan Jonsson, som var snabbast på första sträckan och Lars-Olof Holmberg som vann de återstående sträckorna för nattvilan. Det var på andra etappen som Aronsson tog hand om kommandot, samtidigt som konkurrenterna försvann av olika anledningar.
I Stora Grupp N-klassen tog Tobias Johansson, Ludvika MS, ledningen före Stig-Olof ”Stecka” Walfridsson som slog sin hjulupphängning krokig bak och fick köra så resten av första etappen, vilket gjorde att han föll till femte plats. Kenneth Bäcklund hade problem med en trasig topplockspackning, men han ledde dock med sju sekunder vid nattvilan före Tobias. Motorn höll för Kenneth och han vann före ”Stecka” som fått sin bakvagn reparerad medan Tobias körde på en stubbe på åttonde sträckan och fick punktering vilket gjorde att han tappade tredje platsen med 0,3 sekunder till Oscar Svedlund, Karlstads MC. Alla körde de Mitsubishi Lancer EVO VII, förutom Svedlund som rattade en EVO VI.
I Lilla Grupp N ledde Per-Gunnar Andersson, Årjängs MK, från första sträckan in över mållinjen. Fredrik Andersson, Ludvika MS och Peter Fredriksson, Norrköpings MK låg tvåa och trea efter etapp ett och alla körde de Renault Clio Sport. På andra etappen tappade Fredrik tid på sjätte sträckan och fick släppa Peter förbi sig, och så blev ställningen även i mål.
Grupp H ingick inte i SM detta år, utan körde istället om ett RM-tecken. I Sandviken var det David Walfridsson, MK Ratten och Markus Hällbo, Säters MK, bägge Volvo 240, som kämpade om ledningen. Markus gick upp i ledning på sjätte sträckan, men på den sista sträckan tog David tillbaka ledningen och vann före Markus. (För denna tävling fick vi utmärkelsen ”Bertils Kanna” årets arrangör.)

2005
Arrangeras åter en vintertävling av Sandvikens MK och namnet var åter ”Vinterpokalen”, där avåkningar, rullningar och haverier var vanligt förekommande denna gång.
I den trimmade 4-hjulsdrivna klassen tog Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 206 WRC ledningen med 0,6 sekunder på första sträckan före Mats Jonsson, Ford Escort WRC, medan Stig-Olof ”Stecka” Walfridsson, Mitsubishi Lancer, var åtta sekunder efter, detta efter en sträcka som var nästan tre mil lång. Därefter ökade ”Stecka” tempot och tog sig förbi Joge medan Mats Jonsson hade oturen att få punktering och tappade en hel minut. På tredje sträckan, samma som sträcka ett, samt avslutningssträckan, den fjärde var Mats snabbast, men åt de två i täten var inget att göra, ”Stecka” vann före Joge och Mats. Bland de som bröt efter avåkningar var Dick Wicksell från SMK Uppsala samt Eddie Hörbing i sina WRC-bilar.
I den trimmade 2-hjulsdrivna klassen var segern som i en liten ask för Stefan Jonsson, Vännäs MK med stor ledning när han gjorde bort sig och rullade på taket endast två kilometer från mål på sista sträckan. Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, övertog då ledningen och vann med sin VW Golf Kit Car före Kenney Stavbom, MK Speed, Ford Escort och Jörgen Lingvall, Sandvikens MK, Skoda Felicia Kit Car.
I den otrimmade klassen för 4-hjulsdrivna bilar tog Patric Carlsson, SMK Nyköping ledningen före Joakim Lindh, Almunge MK, Mitsubishi Lancer EVO VIII och Oscar Svedlund, Karlstads MK, Mitsubishi Lancer EVO VII liksom Patric Carlsson. På tredje sträckan bröt Patric Carlsson som sprängde sin motor medan Oscar Svedlund gav upp på sista sträckan med fel på drivningen. Slutet blev att Mats Thorszelius istället tog hem segern, trots att han hade problem med överhettning på sin Mitsubishi Lancer EVO VII tävlingen igenom. Han vann före Patrik Flodin, Ilsbo MK, Mitsubishi Lancer EVO VII även han och Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, givetvis också i en Mitsubishi Lancer.
I den otrimmade 2-hjulsdrivna klassen ledde Lars Sjöström, SMK Hälsinge vid halvtid med sin Renault Clio Ragnotti, men slog sönder framvagnen på tredje sträckan efter att ha kommit ut lite för långt i en kurva och det var slutåkt. Något som även drabbade Peter Zachrisson, Säffle MC, i sin Clio som då låg trea. Segrade från denna batalj gick då Patrik Sandell, JMK Östersund, Renault Clio Ragnotti före Anders Karlsson, Säffle MC, Renault Clio och Robin Sandberg, Ryds MK, Peugeot 206 RC. (Denna tävling var andra försöket efter att fått ställa in första försöket i januari.)

2007
Lördagen den 16 juni  arrangerade Sandvikens MK ett sommarrally under namnet ”Rally Sandviken”, som var det tredje försöket för det året att arrangera en tävling. För det var egentligen meningen att detta Rally-SM skulle ha varit en vintertävling under namnet ”Vinterpokalen”. Första försöket att arrangera rallyt var den 26–27 januari, men vintern hann inte fram i tid, trots en väntan så länge som möjligt innan inställandet av tävlingen. Därefter kom vintern och med den förhoppning att vintern trots allt var tillbaka gjordes ett nytt försök att arrangera tävlingen den 16–17 mars. Men tyvärr spökade åter vädergudarna, vårvindar och varmt väder tog bort vintern på några dagar, och åter blev en tävling inställd. Så på detta vis, blev vintertävlingen en sommartävling.

Den trimmade 4-hjulsdrivna klassen gick ut först i tävlingen, där Mats Jonsson fick nöjet att ge sig ut med startnummer ett på sin väl använda Ford Escort WRC-bil. Det kunde inte gått bättre, totalseger med 12 sekunder före segraren i den otrimmade 4-hjulsdrivna klassen, Mats Thorszelius. Klassegern tog Mats med 30,8 sekunder före Dick Wicksell, Subaru Impreza WRC, som inte var speciellt nöjd med sin insats. Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Lancer var däremot mycket nöjd med sin tredje plats totalt. Han hade tagit experthjälp för att justera in sin bil, och det hjälpte. 48,5 sekunder var han efter Mats. Jonas Kruse, Karlstads MC, Ford Focus WRC, hade det lite tungt i början, men slog till med snabbaste tid på tredje sträckan, bara för att bryta efter en rullning på sträckan därefter.
I den otrimmade 4-hjulsdrivna klassen tog alltså Mats Thorszelius hem segern med sin Mitsubishi Lancer EVO IX, före Oscar Svedlund, Karlstads MC, Subaru Impreza som hade slagit sönder styrningen innan första service och tappat tid. Trea blev Hasse Gustafsson, Vansbro MK, även han en Subaru Impreza. Hasse gjorde sitt livs tävling och var därtill totalsnabbast på de två sista sträckorna och var nära att ha passerat Oscar Svedlund.
Jimmy Joge, SMK Motala, hörde till en av de fem förare som fått två minuter i extra körtid redan innan start, efter att ha överskridit hastighetsbegränsningen vid rekognoseringen. Joge började med att vara klassnabbast i sin Peugeot 207 S2000 på första sträckan före Bengt Abrahamsson, Kullings MS, Mitsubishi Lancer EVO IV. Men på slutet av sträcka två snurrade Joge på vägen och backade in i en sten då han vände bilen i rätt färdriktningen, varvid avgassystemet knäcktes i kontakten med stenen, som trycktes upp mot kofångaren och efter ytterligare en stunds åkningen tog det eld i de bakre regionerna av bilen. När besättningen i bilen upptäckte vad som höll på att ske, brann det redan friskt i hela bakpartiet. Med hjälp av flera eldsläckare från medtävlare och publik, blev elden släckt, men bilen var då ej längre i körbart skick. Denna händelse gjorde att tävlingen fick göra ett uppehåll på cirka en timme. Bengt Abrahamsson satsade hårt och låg tvåa efter Thorszelius inför fjärde sträckan, men åkte där av och parkerade långt inne i skogen.

I den trimmade 2-hjulsdrivna klassen blev det en hård kamp mellan Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibiza och Jonas Wigren, Norrköpings MK, VW Golf. Jonas var 1,9 sekunder före Stefan efter två sträckor, men sedan fick Stefan upp farten på de två kommande sträckorna och tog en rejäl ledning i klassen. Men därefter blev det åter en scenförändring, nu var det Jonas som hade det bästa tempot på de två återstående sträckorna, och det var så när att han kom ikapp, det fattades endast 2,9 sekunder fram till segrande Stefan Jonsson.
Per-Arne Ljung från Hofors MS, fick en jobbig tävling då han tvingades åka med en trasig stötdämpare på flera sträckor, han tog dock hem sin något ålderstigna Opel Astra till tredje plats i klassen. Tom Axelsson, Laxå MK, Toyota Corolla, som hade åkte bra i det tidigare Sydrallyt, körde på en sten och knäckte framvagnen på andra sträckan och bröt.
Även i den otrimmade 2-hjulsdrivna klassen var det mycket hårt, där Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta ST vann före Andreas Sjölander, SMK Gävle, också Ford Fiesta ST, medan Carl Ward, Fryksdalens MK blev trea, i sin Renault Clio Sport.
Det var dock Anders Gullstrand från Kils MK som startade snabbast med sin Ford Fiesta ST, bortsett Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic Type R som var allra snabbast på första sträckan men sedan åkte på ett drivaxelbrott på andra sträckan. Jonas tog sig till servicen, och kunde köra till sig en nionde plats i klassen. Totalt började dock Gullstrand bäst och ledde över Sjölander efter tre sträckor, men på fjärde sträckan tappade han drygt 20 sekunder, då han kom ikapp ett ekipage med punktering. Han fortsatte dock i sitt höga tempo med bästa tiderna på sträckorna fem och sex, men med de förlorade sekunderna på fjärde sträckan och därtill 10 sekunder extra för en tjuvstart, så slutade han på fjärde plats i klassen.

2010 var det åter dags för Sandvikens MK att arrangera en deltävling i Rally-SM, och nu var det åter vintertävling som gällde och namnet som vanligt ”Vinterpokalen”. För första gången i Sverige, var både start och mål samt även servicen förlagt inomhus, desutom fanns Parc Fémen under samma tak! nämligen i den nybyggda bandyarenan, Göransson Arena.

I den trimmade 4-hjulsdrivna klassen tog Mats Jonsson från Forshaga MC ledningen med sin Ford Escort WRC efter fredagens två sträckor. Mats tog ledningen före Mikael Lindqvist från SMK Östgöra, Ford Focus WRC och Kristian Johansson, Kinds MK, Mitsubishi Lancer. Därefter följde Jonas Wigren, Norrköpings MK, Ford Focus WRC.

På lördag morgon var Mikael Lindqvist snabbast, och efter två sträckor hade han gått upp i ledning före Mats Jonsson, men på sjätte sträckan fick Mikael bryta då gasreglaget inte ville vara med längre. Mats Jonsson fick nu en lugn resa och kunde ta klassegern före Jonas Wigren och Kjell Sandberg från Haninge MK, Toyota Corolla WRC. Kristian Johansson var totalsnabbast på de tre sista sträckorna av de åtta som kördes totalt, men skotta för mycket snö på tredje sträckan, så han fick nöja sig med en femte plats i klassen.

Bland de otrimmade 4-hjulsdrivna bilarna tog Patrik Flodin från Ilsbo MK ledningen med ”sin” ryska Subaru Impreza under fredagen. I detta läge var Flodin totaltvåa efter Mats Jonsson. Från och med lördagens sträckor ökade Patrik Flodin hela tiden sin ledning, trots att han hade startnummer ett på sin bil, i det tidvis moddiga väglaget i snöovädret. Patrik gick nu också upp i ledningen totalt och kunde hålla sin ledning in i mål och totalvinna med 7,7 sekunder före Mats Jonsson. Patrik själv trodde inte att han hade vunnit, då hans växelspak hade gått av efter halva sista sträckan och fick inte i femmans och sexans växlar. Efter Patrik var det jämt i klassen Slutresultatet blev att på andra plats i klassen åker Tommy Vestlund. Borlänge MK in. Jimmy Joge, SMK Motala blir trea, Markus Hällbo, Säters MK fyra och Patrik Johansson Wäxjö MK femma, alla dessa i Mitsubishi Lancerbilar.

I den Trimmade 2-hjulsdrivna klassen ledde Leif Peterson från Göteborgs MF, före Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, bägge Toyota Corolla, medan Magnus Henriksson, SMK Linde, Suzuki Ignis Super 1600, låg trea, efter fredagens två sträckor. Söderqvist slog till med en kanontid på sträcka tre och tog ledningen före Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, Johan Holmberg, Gotlands MF, Toyota Corolla, och Peterson. Leif Peterson knaprade in lite sekunder, men Tobias Söderqvist ledde klart inför sjätte sträckan före Leif Peterson, men här ger en drivknut upp för Tobias som får bryta medan Leif sätter en topptid och kan enkelt vinna före Johan Holmberg och Victor Henriksson.

I den otrimmade klassen för 2-hjulsdrivna bilar är det dubbelt upp för två hemmaförare från Sandvikens MK, på de inledande sträckorna. PeO Berglund tog ledningen före Håkan Björkman, bägge Ford Fiesta ST, medan Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Ford Fiesta 150, åkte in på tredje plats. På lördag morgon gick Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta ST, upp på andra plats efter PeO Berglund med Torbjörn Westerlund som trea. På femte sträckan tar det roliga slut för PeO med en dubbelpunktering och han tvingas bryta, då går Westerlund upp i täten, och nu har Håkan Björkman, åter tagit sig upp till tredje plats. På nästa sträcka drabbades flera av punkteringar, vilket gjorde att Håkan Björkman kunde ta ledningen och vinna före Torbjörn Westerlund och Nils Fransson.

2012
Åter får Sandvikens MK en förfrågan från Svenska Bilsportförbundet om att arrangera en deltävling av årets Rally-SM. Frågan besvaras jakande och anrika Vinterpokalen finns ännu en gång på rallyfolkets läppar och ännu en gång är Göransson Arena start och målplats med service inomhus, en lycka för ärrade rallymekaniker.

I den trimmade 4-hjulsdrivna klassen gick Pontus Tideman från SMK Eda ut hårdast och var snabbast på den nya sträckan runt Göransson Arena på fredag kväll med sin Skoda Fabia Super 2000, denna sträcka som även kördes på VM-arenan, då gällde det fotboll 1958, men nu på vintern är en utomhusplan för bandy. Eddie Hörbring, Laxå MK är snabbast på andra med sin Ford Focus WRC, men säg den glädje som varar för evigt, för redan på sträckan därefter får han bryta när oljepumpsremmen går sönder. Pontus börjar nu så sakteliga dra ifrån från jagande Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC och Per-Arne Sääv, VÖMK, Skoda Fabia Super 2000. Ibland skiljde det 10-delar, ibland större tidsmarginaler. Efter de åtta fartsträckorna var slutställningen densamma, 21-årige Pontus vann före Mats och Per-Arne. – Egentligen är det ju bara seger som räknas, menade Mats Jonsson, men serien är lång, och det är alltid bra att få med sig så mycket poäng som möjligt. Per-Arne Sääv som hade lite influensa i kroppen höll med Mats om att det var bra med dessa poäng mot slutet av året och därtill gick inte hans motor som den skulle mot slutet av tävlingen.

I den otrimmade 4-hjulsdrivna klassen turades olika förare om att vara snabbast på sträckorna i början av tävlingen. Så småningom var det Martin Berglund från SMK Gävle och Jimmy Joge från SMK Motala som turades om att ha ledningen i klassen före bland annat Patrik Johansson från Wäxjö MS. På de sista sträckorna gjorde Patrik en riktig urladdning och kunde vinna klassen, hans första seger i SM-sammanhang före Jimmy Joge och Martin Berglund som för första gången kunde mäta sig mot de övriga i denna klass utan problem. Martin vann SM-guld förra året i den trimmade 2-hjulsdrivna klassen. Alla tre körde de Mitsubishi Lancerbilar. Även efter dessa tre skiljde det endast 10-delar och ynka sekunder till de närmaste i denna klass. Mats Thoszelius, SMK Uppsala var endast 3-tiondelar efter Berglund och därefter kom Robin Friberg, Ludvika MS, 9,6 sekunder efter Thoszelius.

I den trimmade 2-hjulsdrivna klassen kom striden som väntat att stå mellan Tobias Söderqvist från AMF Årsunda och Leif Peterson, Göteborgs MF, bägge Toyota Corolla. Efter två sträckor ledde Leif över Tobias, men på tredje sträckan gick Tobias om Leif och höll ledningen vid sista serviceuppehållet efter sex fartsträckor med 2,9 sekunder (det var verkligen tätt mellan dessa hela tiden). På den spåriga långa (nästan 2,5 mil) sträckan gick Leif förbi igen och hade nu ledningen med 2,7 sekunder över Tobias. Bägge konstaterade att har någon av dem hoppat ur spåren hade det varit slutåkt, det fanns nu inga marginaler i körningen. På sista sträckan satsar Tobias allt och kan åter gå om och vinna med 6,5 sekunder. Lite längre ner tidsmässigt hade Johan Holmberg från Gotlands MF, Suzuki Swift en fight mot Stefan Jonsson, Vännäs MK, VW Golf KitCar. Denna kamp slutade att Johan Holmberg kunde ta tredje platsen, 3,8 sekunder före Stefan Jonsson.

I den otrimmade 2-hjulsdrivna klassen tog Jonas Olsson från Hässleholms MK ledningen på första sträckan före Mattias Jirvelius, SMK Örebro medan Victor Henriksson från SMK Speed halkade efter lite. Alla dessa körde Ford Fiesta ST. Efter sträcka två hade Mattias Jirvelius tagit sig upp i ledning före Victor Henriksson som nu kämpat sig upp till andra plats före Jonas Olsson. Redan efter tredje sträckan är resultatet klart, Victor fortsätter sin kamp och har nu tagit ledningen före Mattias och Jonas, och så är ställningen mellan dessa tre i toppen resten av tävlingen till målflaggan faller på sista sträckan.

2013
Åter fick Sandvikens MK rycka in och ”rädda” Rally-SM. Till 2013 års säsong hade SBF nämligen endast en vinterarrangör, då Sandvikens MK gick in och arrangerade årets första deltävling, och det med endast fyra månaders varsel. Denna tävling kom att arrangeras lördagen den 2 februari med start och mål förlagd till Göransson Arena, men denna gång fick åkarnas serviceteam hålla till utanför på parkeringen, istället för inne på bandyisen. En publiksträcka blev det också detta år på utomhus bandyarenan, den så kallalde VM-arrenan, och den gick som sträcka fyra före matuppehållet. Kravet för att vi skulle arrangera denna tävling var att den skulle köras endast på lördagen, och det gick SBF med på. Tävlingen som naturligtvis hette ”Vinterpokalen” hade totalt c:a 11 mil fartsträckor fördelat på 6 sträckor och kördes i ett mycket fint vinterväder.

Redan innan start var det klart att en av favoriterna inte kunde komma till start på grund av sjukdom, det var Mats Jonsson.

– Det här var första SM-tävlingen som jag missar sedan jag började åka SM 1979, alltså på trettiofem år, säger en influensasjuk Mats på telefon, och får följa tävlingen via rallyradion istället.

I Mats Jonssons frånfälle steg Svensk Rallysports nya stjärnskott Pontus Tideman från SMK Eda fram och vann den trimmade fyrhjulsdrivna klassen och därmed hela tävlingen helt överlägset. 22-årige Pontus som även vann Vinterpokalen 2012, som även då ingick i SM, vann nu alla sträckorna sittande i en Ford Fiesta WRC-bil till skillnad mot förra året då han rattade en Skoda Fabia S2000-bil.

– Vi var lite nervösa på slutet när kopplingen började slira, säger Pontus, som vann tävlingen med hela 3 minuter och 12,6 sekunder före Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort WRC som i sin tur hade Jerker Axelsson, SMK Trollhättan, med en Mitsubishi 48,5 sekunder efter sig i mål. Eddie Hörbing från Laxå MK hade snabba tider med sin Ford Focus WRC, men idkade snöskottning och slutade sjua i klassen, 10 minuter efter Pontus Tideman.

I den otrimmade 4-hjulsdrivna klassen kunde unge Robin Friberg från Ludviks MS till sist ta segern med 19,5 sekunder över Jimmy Joge från SMK Motala efter en stenhård kamp, där Jimmy varit den snabbare på flera sträckor dem emellan. Efter två sträckor låg Markus Hällbo, Säters MK två, men fick bryta efter avåkning på tredje sträckan. Tredje plats tog nu istället Martin Berglund från SMK Gävle, 53,8 sekunder efter segraren. Alla körde de Mitsubishi Lancer.

Beträffande trimmade 2-hjulsdrivna bilar, blev det ”som vanligt” en sekundstrid mellan blivande segraren, Tobias Söderqvist från AMF Årsunda och Leif Peterson från Göteborgs MF, bägge Toyota Corolla. Efter en liten trevande start på första sträckan, för Tobias där han ”kände på fästet” är Leif snabbast istället. På sträckorna två, tre och fyra är Tobias snabbast medan Leif är snabbast på sträcka fem där Tobias får fel på styrservon, ett fel som kvarstår även på den tre mil långa sista sträckan, som Stefan Jonsson från Vännäs MK vinner med sin Seat medan Tobias åker in på fjärde plats med rejält trötta armar, och Leif kör in med femte tid i klassen 1,6 sekunder efter Tobias och slutställningen efter välförättat värv blir att Tobias vinner med 12,4 sekunder över Leif medan Kristian Johansson, Kinds MK åker in på tredje plats med sin Opel Corsa.

I klassen för otrimmade 2-hjulsdrivna bilar kunde Mattias Adielsson från Göteborgs MF ta segern med sin Ford Fiesta R2 med 38,8 sekunder före sin märkeskompis Mattis Olsson, Fryksdalens MK medan Martin Jansson, Rasbo MK, Renault Clion Ragnotti åkte in på tredje plats, 1.08,4 efter segrande Mattias Adielsson som varit snabbast på fyra av de sex sträckorna, nämligen sträcka ett, tre, fem och sex, på de övriga två sträckorna hade han andra tid. Sträcksegrare på de två sträckor som han missade tog Mattis Olsson en sträckan och Martin Jansson den andra. 19-årige hemmaföraren Anton Alkberg som körde sin livs första SM-tävling hade tredje tid på de två första sträckorna, åkte därefter ner ett hack till fjärde plats efter sträckorna tre, fyra och fem, för att tappa ytterligare en plats på sista sträckorna när hans däck tog slut.

2015. För 16:e gången arrangerade Sandvikens MK en deltävling i Rally-SM,även detta år under namnet Vinterpokalen, och nu har vi kommit till år 2015. Tävlingen skulle ha körts fredag-lördag, 13-14 februari, men tyvärr flyttade Monte-Carlo rallyt fram en vecka, vilket fick till följd att även Svenska Rallyt flyttade fram en vecka och hamnade på vårat datum, så vi fick då backa till datumet som Svenska skulle ha haft 6-7 februari. Göransson Arena var inbokad som tävlingscentra, men fick nu bytas ut mot Högbo Bruks fritidsområde. I tävlingsveckan fick första sträckan på fredag kväll strykas, då underlaget på den del av sträckan som skulle gå på utomhusbandyarenan inte skulle hålla för alla tävlingsdäcken. Denna sträcka skulle annars ha haft rekordlängden av 1,7 km inne på Göransson Arenas område.

De fem fartsträckorna som skulle köras på lördagen hade en sammanlagd längd av 105,62 km, alltså 10,5 mil. Det började lite lugnt med en kurvig sträcka på 5,57 km som uppvärmning, därefter var det lite mer att bita i, eller vad sägs om detta, 30,00 km, 27,30 km, 17,88 km och den sista på 24,87 km längd. Några veckor före tävlingshelgen, skulle det varit omöjligt att genomföra tävlingen med varmt och blåsigt väder och nästan ingen is och snö alls. Som tur var, hade vi vädergudarna med oss denna gång, det började bli vinter, och helgen före tävlingen vräkte snön ner, vilket gjorde att det blev manshöga snövallar bredvid vägen.

Förutom i Rally-SM ingick Vinterpokalen som första deltävling i nystartmade Riksmästerskapet. De som tävlade i detta mästerskap i olika klasser, körde de tre sista sträckorna.

Redan på första sträckan visade tidigare Roadracing-mästaren som sadlat om till fyra hjul, Jerker Axelsson från SMK Trollhättan, guldmedaljör i Trimmade 4-hjulsdrivna klassen 2014, vart skåpet skulle stå, och var 4,5 sekunder före Mats Jonsson med sin Subaru S10 WRC. Jerker formligen flög fram över sträckorna, var totalsnabbast på alla sträckorna och kunde till slut vinna med hela 1 minut och 36 sekunder över Mats Jonsson, Forshaga MC, som åkte in på den totala andraplatsen med sin numera lite ålderstigna Ford Escort WRC. Segraren i de två senaste tävlingarna där Vinterpokalen ingått i SM, 2012 och 2013, Pontus Tidemand från SMK Eda, hade dispens som även alla åkare i hans klass godkänt, att köra på internationella däck som träning inför Svenska Rallyt helgen efter. Dessa var dock mycket bredare, och skiljer även i övrigt från SM-däcken, vilket inte var så bra för Pontus. Redan på den korta första sträckan var han 14,5 sekunder efter Jerker, och 20:e plats totalt med dessa däck som inte alls passade underlaget. Pontus jobbade dock sig uppåt och i mål var han trea totalt med sin Ford Fiesta RS WRC, 1 minut 40,5 sekunder efter Jerker. Robin Friberg, Ludvika MS med nya Citroën Ds3 R5 låg trea inför sista sträckan, då han tvingades släppa Pontus förbi sig och slutade fyra medan Björn Adolfsson, KAK, Peugot 208, kör in på femte plats.

I den Otrimmade klassen för 4-hjulsdrivna bilar, tog sig Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Mitsubishi Lancer EVO IX, förbi Magnus Henriksson, SMK Linde, Mitsubishi EVO X R4 på sträcka två, och höll sedan ledningen i mål före just Henriksson och kunde sätta segermarginalen i klassen med 25,8 sekunder. Trea blev Jan-Erik Folkesson, SMK Örebro, 49,5 sekunder efter segraren, därefter följde Joachim Carlström, Gullabo RC och Markus Hällbo, Säters MK, alla Mitsubishi.

I Trimmade 2-hjulsdrivna bilar brukar den stora fighten stå mellan Tobias Söderqvist från AMF Årsunda och Leif Petersson, Göteborgs MF, bägge Toyota Corolla. Så ock denna gång. Sin vana trogen tog Tobias det ”lite lugnt” på första sträckan för att känna på underlaget, och var 1,2 sekunder efter Leif som var snabbast i klassen. På den tre mil långa andra sträckan, satsade Tobias allt med hjälp av broder Joakims notläsande. De var halvminuter snabbare än resten av gänget, och rallyradions reportrarna skrek i högan sky. Nu ledde Tobias med 33,5 sekunder över Leif på andra plats. Efter tredje sträckan ökar mellanskillnaden mellan de två

till 45,7 sekunder. På fjärde sträckan står en bil fast på tvären och det blir lång kö av bilar på sträckan, vilket gör att det i efterhand räknas fram snittider efter vad man haft på de andra sträckorna. På sista sträckan är Leif, 1,4 sekunder före Tobias. Totalt gör detta att Tobias Söderqvist vinner med 55,2 sekunder före Leif Petersson. Därefter följer Kristian Johansson, Kinds MK, VW Golf, 1minut 5,9 sekunder efter Tobias. Fyra Patrik Flodin, Ilsbo MK, nu i en Volvo 240 (Patrik som totalsegrade i SM-tävlingen Vinterpokalen 2010, men då i en rysk Subaru Impreza). På femte plats körde Johan Carlsson, Degerfors RC, in sin Citroën Ds3 R3t.

I Otrimmade 2-hjulsdrivna bilar höll Mattias Ledin, MK Kopparberg, Peugeot 208 R2 andraplatsen på de två första sträckorna, innan han gick upp i ledning på sträcka tre med 1,2 sekunder till Reine Laestander från Rasbo MK i en Renault Clio. Så höll sig ställningen in i mål, och Ledin tar segern med 1 minut och 16 sekunder före Laestander, men Martin Jansson, också Rasbo MK, Peugot 208 R2, var nära att komma ikapp, han var nämligen endast sju tiondels sekund efter Laestander i mål.

I Junior-SM:s otrimmade klass hade Jacob Jansson, MK Kopparberg andra tid på första sträckan med sin Ford Fiesta R2, 1,8 sekunder efter Fredrik Jansson, Rasbo MK, Citroen C2. F.r.andra sträckan gick Jacob upp i ledningen och vann klassen med 13 sekunder före Markus Theorin, Skillingaryds MK och Erik Telehagen, Wäxjö MS medan Fredrik Jansson belade fjärdeplats.

I Junior-SM:s trimmade klass hade Pontus Åhman från Almunge MK ledningen tävlingen igenom med sin Opel Corsa, medan Pelle Wilén, Strängnäs AMS, VW Golf och Daniel Röjsel, SMK Dala, Opel Corsa turades om att inneha andraplatsen. Slutställningen blev att Pontus vinner med åtta sekunder före Pelle som i sin tur är 7,4 sekunder före Daniel. Verkligen jämt.

Enda tjejen i SM-delen, Evelina Olofsson från hemmaklubben Sandvkens MK hade femte tid på första sträckan, 13,7 sekunder efter Pontus, men hade sedan oturen att hamna på taket på sträcka två, vilket var hennes allra första rullning. Efter omplåstring av bilen kunde hon dock starta om med tidstillägg på etapp två.

I RM-delens Grupp E-klass som körde de tre sista sträckorna, hade Martin Eliasson, Skutskärs MS ledningen tävlingen igenom med sin Volvo 940 före Mattias Svedberg från Bollnäs MK, VW Golf på de två första sträckorna, men på deras sista sträcka tvingades han bryta och Thobias Svensson, SMK Hörby, VW Golf tog istället andra platsen, dryga minuten efter Martin medan Magnus ”Manne” Lövgren, Sandvikens MK åkte in på tredje plats med sin Toyota Corolla ytterligare en halv minut efter.

I RM Grupp F ledde ledde Mattias Engvall, Skutskärs MS, Volvo 940 hela tiden, hårfint på de två första sträckorna före Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 940 även han. På första sträckan var Mattias 5,2 sekunder före Ingvar, som sedan krympte till 2,7 sekunder efter deras andra sträcka, men på deras sista sträcka får Ingvar Nilsson problem vilket även Johnny Thyr, Films MK, också 940, som legat drygt 20 sekunder bakom ledaren får. Slutresultatet blir att Johnny kommer tvåa drygt 11 minuter efter segraren och Ingvar 18 minuter efter på tredje plats.

I Tjej-RM:s två klasser är Jessica Larsson, Rasbo MK snabbast med sin Volvo 940, 4 minuter och 18 sekunder före Mia Emilsson, MK Rimo, Opel Astra, fast de vann varsin klass.

2016
Fredag – lördag, 5 – 6 februari , arrangerade Sandvikens MK för 17:e gången en deltävling i Rally-SM. Det ståtliga namnet ”Vinterpokalen” hade detta år bytts ut till ”Rally Bilmetro” efter en av våra sponsorer, men en inteckning i vandringspriset för Vinterpokalen skulle dock totalsegraren få. Det var inte bara namnet som förändrades detta år. På grund av oviljan från Sandvikens kommun att erhålla något stöd, blev hela arrangemanget förlagt till Gävle, där vi fick fint stöd av kommunen. Hela tävlingscentra, samt start, mål och även servicen blev förlagt till Gasklockorna, och första och sista sträckan till Gävletravet.

Rally Bilmetro var årets första deltävling av sju i Rally-SM och totallängden var 27 mil vara 11 mil fartsträckor.

Ju närmare tävlingsdagarna kom, ju oroligare blev tävlingsledningen för vädret. Alla väderkanaler kollades dag för dag, och beslutet blev att vi kör. Det gick också bra, och vädergudarna hade vi med oss, för på söndagen hade det inte gått att köra.

I startlistan fanns en storfavorit, nämligen VM-föraren P-G Andersson från Årjäng i en Skoda Fabia WRC-bil. Skulle Jerker Axelsson från Trollhättan, som vunnit SM de två senaste åren och även Vinterpokalen förra året med sin Subaru kunna sätta en käpp i hjulet för P-G? Eller kanske Mats Jonsson från Forshaga i sin välanvända Ford Escort WRC, som vunnit SM inte mindre än 18 gånger? Svaret blev att P-G var helt outstanding. Han vann alla de fem skogssträckorna men missade lite på travet, 1,2 sekund till Jerker på fredagens uppstartsträcka och 6,3 sekunder på lördagens avslutningssträcka till samme man, också på travet efter ett motorstopp.

– Det gick tydligen inte att rycka i handbromsen på treans växel, sade P-G och skrattade.

Det gjorde nu inte så mycket, P-G vinner klass och totalt med hela 2 minuter och 4-tiondelssekund före Jerker.

Från och med andra sträckan, låg Niklas Hägg från SMK Hälsinge som premiärkörde en Skoda Fabia S2000 tvåa efter P-G, Mats Jonsson trea och Jerker fyra. På tredje sträckan passerade Jerker Mats Jonsson och gick upp på tredje plats. På fjärde sträckan ligger de tre i topp kvar medan Martin Berglund från SMK Gävle går upp på fjärde plats med sin Mitsubishi R5 och Eddie Hörbing, Laxå MK hänger på sju tiondelar efter Martin med sin Ford Fiesta till placering fem, före Mats Jonsson. På sträcka fem petar Jerker ner Niklas Hägg till tredje plats Martin Berglund är kvar fyra, sedan kommer Thomas Thunström, Ludvika MS, Citroën Ds3 R5 som går upp från sjunde plats till femte före Mats Jonsson och Eddie Hörbing. Ingen förändring sker sedan på varken sjätte eller den sista sjunde sträckan som kördes på travet.

I den trimmade 2-hjulsdrivna klassen, körde Tobias Söderqvist från AMF Årsunda på tiondelen lika tid med sin Toyota Corolla som Kristian Johansson, Kinds MK, VW Golf på första sträckan. Tredje tid hade Oskar Sundell, Sandvikens MK, i en Volvo 240 och Andreas Sjölander, SMK Gävle, Citroën Ds3 R3 Max fjärde tid.  Allt detta på första travsträckan, där de tävlande startade två och två på olika slingor på inneplan, för att efter halva körtiden byta slinga med varandra  på samma plan. Ena slingan var dock snabbare, så banbytet kunde ske helt problemfritt.

Förra årets guldmedaljör, Tobias, låg sedan i ledning hela tiden till slutmålet före Kristian Johansson. Andreas Sjölander tappar lite mark på tredje sträckan, men redan på efter fjärde sträckan är han tillbaka och håller tredje platsen in i mål före Oskar Sundell, som också varit ner och vänt några placeringar. Daniel Edman, även han Sandvikens MK i en Volvo 940 åker in på femte plats.

I den Otrimmade 4-hjulsdrivna klassen, stod slaget mellan Joachim Carlström, Gullabo RC och Joakim Rydholm, Dals MK, Joakim Rydholm ledde fr.o.m andra sträckan t.o.m femte sträckan med som max 5,1 sekund över Carlström, men på sjätte sträckan tappade han 17,6 sekunder, så Joachim Carlström kunde gå om och ta segern före Rydholm. Kristoffer Karlsson från SMK Trollhättan tog tredje platsen. Alla Mitsubishi EVO IX och X-modeller.

I Otrimmat 2-WD startade endast tre ekipage, varav två tog sig i mål. Mattias Ledin från MK Kopparberg vann med sin Peugeot 208 R2 efter att hela tävlingen legat före Johan Holmberg från  Gotlands MF i en Ford Fiesta R2.

I Junior-SM:s trimmade klass (2-hjulsdrivet) kunde ingen hindra Pelle Wilén från Strängnäs AMS att ta hem segern med sin Toyota Corolla. Pelle hade ledningen hela tävling igenom, från första till och med sista sträckan. Kampen om andra och tredje platsen stod mellan Patrik Åhman, Almunge MK, Opel Corsa och Andreas Persson, MK Ratten, Toyota Corolla. Patrik höll andra platsen till och med tredje sträckan före Andreas, som på fjärde sträckan kunde gå upp till andra platsen före Patrik med 18,7 sekunder.  Patrik kom tillbaka och gick tillbaka till andra platsen på sista sträckan med 1,3 sekunders marginal till Andreas Persson. Fyra kom Emil Karlsson, Hällefors MK och femma Mattias Hallberg,  Mälaröarnas MK.

I Junior-SM:s otrimmade klass (2-hjulsdrivet) var Sandvikens MK:s  Eddie Lundqvist snabbast på första sträckan med sin Ford Fiesta ST, men sedan steg Erik Telehagen från Wäxjö MS fram med sin Peugeot 208 R2, gick fram till ledning efter andra sträckan, och behöll den in i mål. Mattias Olsson Fryksdalens MK, Twingo EVO, Jacob Jansson, MK Kopparberg, Ford Fiesta R2 och Daniel Röjsel, SMK Dala. Ford Fiesta R2 Ecoboost hade placeringarna två t.o.m fyra till och med sträcka tre, På fjärde sträckan går Daniel Röjsel om Jacob Jansson och på femte sträckan får även Mattias Olsson flytta på sig för Röjsel. Erik Telehagen vinner alltså före Daniel Röjsel, Jacob Jansson som går förbi Mattias Olsson på sista sträckan.

Caj Abrahamsson

2017
Fredag – lördag, 9 – 10 juni 2017, arrangerade Sandvikens MK för inte mindre än 18:e gången en deltävling i Rally-SM. För andra året i rad var namnet ”Rally Bilmetro” efter vår huvudsponsor. Då tävlingen nu var en barmarkstävling kunde inte det ståtliga vandringspriset ”Vinterpokalen” användas, men det var många fina priser som utdelades i alla fall.
Liksom förra året var hela arrangemanget flyttat till Gävle, beroende på att denna stad är vävilligare inställd till vårat stora arrangemang än Sandviken.
Besiktning, genomkörning av banan o.s.v genomfördes på fredagen, medan hela tävlingen kom att köras på lördagen. Ett arrangemang som flera förare har önskat. Start och målplats tillsammans med Service och matuppehåll var förlagt till Gavlerinken, där även tävlingsledning, resultat, press och park fermé fanns. En publiksträcka var förlagt till Kunsbäck, f.d. I14, i utkanten av Gävle, som kördes två gånger, före och efter matuppehållet. Totalt var tävling, den fjärde av årets sex deltävlingar i SM-serien, 34,8 mil, varav 10,1 mil fartsträckor fördelat på åtta sträckor.

Tävlingen kom att bli mycket spännande med förare från tre klasser i totalledning innan totalsegraren Niklas Hägg, SMK Hälsinge, tillsammans med sin co-driver Christer Carlsson fick köra upp sin Skoda Fabia S2000 på segerrampen. Segermarginalen var endast 0,6 sekunder före SMK Gävles Martin Berglund, som hyrt en Mitsubishi R5, eftersom han sålt sin egen R5:a och hade tänkte ta ett års tävlingsuppehåll, men så blev det inte, när SM:et kom till hemsstaden.

Vi tar det från början. Snabbast på första sträckan (23,5 km lång), är VM-föraren Emil Bergkvist från Hofors MS som hyrt en tvåhjulsdriven VW Golf av Fredrik Persson i Ljusdal, en bil som förra ägaren Martin Berglund tagit ett SM-guld med. Emil är 1,4 sekund före Tomas Bergman, SMK Hälsinge i en Mitsubishi EVO 6 från trimmade 4-hjulsdrivna klassen och 1,8 sekunder före Jacob Jansson, MK Kopparberg, i en Mitsubishi EVO 10 R4, alltså otrimmade klassen. Tomas Bergman som i stort sett kör sin bil med endast en hand, som han både styr och växlar med. Vänster hand kan han endast ta tag i ratten med, medan han växlar med höger hand. Jacob Jansson kom till start efter två klassegrar varav en totalseger (efter en norrrman) och en bryten tävling i de föregående SM-tävlingarna. Tobias Johansson från Ludvika MS får en dålig start med sin Mitsubishi EVO 9. Han tappar hela fem minuter då en turboslang lossnar på denna första sträcka.
– Vi skall vinna resten av sträckorna, sade Tobias, vilket han även gjorde. Totalsnabbast på sträckorna två t.o.m åtta, men det hjälpte inte för någon framskjutande placering, han hade tappat för mycket tid på detta missöde.
Thomas Thunström, Ludvika MS, Citroën DS3 R5, tjuvstartar på första sträckan och får 10 sekunders pålägg.
Efter SS2 (10,3 km) går Jacob Jansson upp i ledning, 0,4 sekunder före Emil Bergkvist medan Martin Berglund och Niklas Hägg är 5,8 rspektive 7,2 sekunder efter och Tomas Bergman 7,8 efter. På tredje sträckan (11,5 km) går åter Emil Bergkvist upp i ledning 0,3 sekunder före Jacob Jansson, sedan följer Martin Berglund 12,2 efter, Niklas Hägg 12,9 och Tomas Bergman 14,8. Efter SS4 (20,2 km) går Tomas Bergman åter upp i ledning, 4,3 sekunder för Niklas Hägg. Jacob Jansson är 6,3 efter, Martin Berglund 7,3 och Emil Bergkvist 12,5 sekund efter. På den korta publiksträckan SS5 (4 km) före matuppehållet går åter Tomas Bergman upp i ledning, 0,4 sekund före Martin Berglund, 1,8 före Niklas Hägg, 2,3 före Jacob Jansson och 11,8 före Thomas Thunström.
Mätta och belåtna, rullar detta spännande rally vidare med publiksträckan igen. Åter byte i ledning, nu är det Martin Berglund åter i topp, 3,1 sekund före Niklas Hägg, 4,7 före Jacob Jansson, 6,4 före Tomas Bergman och 11,8 före Thomas Thunström. Emil Bergkvist halkar efter något med sin 2-hjulsdrivna bil, är nu 23,0 sekund efter ledaren. SS 7 är 21,5 km lång, och tyvärr kommer ett störtregn mitt i startfältet. Det svänger igen, nu går Niklas Hägg upp i ledning, 2,8 sekunder före Martin Berglund, som är lite hindrad av regnet. Jacob Jansson är 3,6 efter, Thomas Thunström 9,7 efter, Tomas Bergman 14,3 efter och Emil Bergkvist 36,3 efter. Nu återstår en sträcka, 6,1 kilometer lång. Martin Berglund sattsar allt, men det räcker inte helt, Niklas Hägg vinner tävlingen med 0,6 sekund före Martin. Trea segraren i 4-hjulsdrivna otrimmade klassen Jacob Jansson 4,2 efter. Fyra Thomas Thunström, 9,4 sekunder efter segraren. Surt med de 10 sekunderna för tjuvstaren på första sträckan. Tomas Bergman, som fick lite problem med att köra bilen i ösregnet med sitt handikapp blir femma, 21,7 sekunder efter och Stig Andervang, Almunge MK, Subaru Impresa WRC som har legat strax efter de snabbaste hela tiden sexa, 46,7 sekunder efter. Emil Bergkvist, får problem på sista sträckan, när en sten låser ena bakhjulet de sista kilometrarna in mot målet. Åker in på sjunde plats totalt, exakt 1 minut efter totalsegrande Hägg (26,1 sekund efter totalsnabbaste Tobias Johansson på sträckan).
– Vi klarade det, jublade Emil efter målgång, och fortsätter – Målet var att ta klassegern och att hitta glädjen i att köra rally igen, och det har vi gjort nu. Det har gått lite tungt i inledningen av VM-säsongen.

I 4-hjulsdrivna klassen för trimmade bilar delade alltså tre förare på de tre översta platserna på de sju första sräckorna. På första Tomas Bergman före Martin Berglund och Niklas Hägg. Sträcka två och tre Martin före Niklas och Tomas. Sträcka fyra Tomas före Niklas och Martin. Sträcka fem Tomas före Martin och Niklas. Sträcka sex Martin före Niklas och Tomas. Sjunde sträckan Niklas före Martin och Tomas, men sedan blir det en liten förändring efter stäcka åtta och därmed slutresultat. Niklas före Martin och Thomas Thunström och därefter Tomas B.

I trimmade 2-hjulsdrivna bilar hade Emil Bergkvist ledningen hela tävlingen igenom. På andra och tredje sträckan före Andreas Sjölander, SMK Gävle, Citroën DS3 R3 Max, Robin Sandberg, Ryds MK, Toyota Corolla, Pelle Wilén, Strängnäs AMS, Toyota Corolla R3 och Kristian Johansson, Kinds MK, VW Golf IV KitCar. På sträckorna tre passerade Pelle Wilén Robin Sandberg, i övrigt är det lika till sista sträckan då Kristian Johansson tvingas bryta för ett tekniskt fel, så Jonas Åkesson, Karlskrona AK, Volvo 240, som legat något efter de andra tidigare, då går upp och blir femma.

En kille som inte ger upp i första taget är Martin Lundquist från Fagersta MK, som ledde denna klass i SM inför Rally Bilmetro, kom in lite för fort i en högersväng med sin VW Golf redan på första sträckan och rullade. Fick tillbaka bilen till servicen för lagning och förhoppningsvis kunna starta om efter uppehållet. De fick hjälp från alla håll och kanter och med ny bakaxel, nya bärarmar, drivaxlar, framruta och plåtdetaljer samt massor av plast och silvertejp, därmed kunde de starta om, bara för att rulla igen på allra sista sträckan.

I den otrimmade 4-hjulsdrivna klassen upptäckte Jacob Jansson redan på transporten till första sträckan diffen inte fungerade. Det var diffpunpen som hade gått sönder, och någon ny fanns inte. Det blev till att åka hela dagen utan diff.
– Det gjorde inte så mycket på de torra och snabba sträckorna, säger Jacob Jansson, men när regnet kom på slutet av tävlingen blev bilen svårkörd, och vi tappade lite tid.
De tappade dock inte mer än att de blev trea totalt och vann klassen med hela 1 minut och 44,1 sekund före tvåan Emil Carlsson, Katrineholms MK medanMarkus Hällbo, Säters MK, kom trea, även dessa två åker Mitsubishi.

Otrimmat 2-hjulsdrivet. Här kunde ingen stoppa Johnny Andersson från SMK Hedemora, när han rusade fram med sin Peugeot 208 R2. Johnny ledde från från första till sista sträckan, och tog härmed sin första seger i klassen. Jonas Bodin, Grödinge MK, Citroën C2 R2, kämpade emot bäst, men på fjärde sträckan hände det, de lade sig lite lugnt och fint på taket.
– Så fort jag bromsade, så ställde bilen upp sig, säger Jonas Bodin, och fortsätter – I en skarp vänster gled den ner i diket och lade sig på taket. Vi hade nog kunnat reparera, men valde att åka hem och fixa bilen istället.
Mikael Jirvelius, Fjugesta MS, Ford Fiesta R2 låg på tredje plats och Anders Åberg, Hässleholms MK, Peugeot 208 R2 låg fyra. På fjärde sträckan gick även Åberg om Jirvelius och höll andra platsen in i mål före Jirvelius.

Även i Junior-SM var det tätt i toppen. I den trimmade klassen inledde Emil Karlsson från Hällefors MK bäst med sin Volvo 940, men endast 0,5 sekund före Pontus Åman, Almunge MK, Opel Corsa B. Pontus Jakobsson, SMK Nyköping som köpt Årsundas Tobias Söderqvists segerrika Toyota Corolla som han vunnit SM med både 2015 och 2016, var 0,9 sekunder efter ledaren. Med fjärde tid kör Andreas Persson, MK Ratten in sin Renault Clio RS, 5,5 sekunder efter. På andra sträckan går Jakobsson upp i ledning, 1,4 sekunder före Åhman och 2,7 sek. före Emil Karlsson medan Andreas Persson är 3,8 sek. efter. På treje sträckan gör ledaren Pontus Jakobsson en rejäl reullning, så nu är det väl bara karossbyte som väntar på Corollan. Andreas Persson går nu upp i ledning, 0,1 sekund före Emil Karlsson och 6,3 före Åhman. Persson behåller sedan sin ledning över Karlsson på sträckorna fyra till sex, med ett försprång som är, 1,4 sekunder, 5,4 och 6,3 sekunde. Åman är mellan 13 och 14 sekunder efter. På näst sista sträckan gör Emil Karlsson ett ryck, och tar åt sig ledningen med 3,6 sekunder före Anders Persson, medan Pontus Åhman bryter efter sträckan med motorproblem. Emil håller i tempot även på sista sträckan och kan ta hem segern före spurtande Anders Persson ”med hela” 0,9 sekunder. Trea kommer Pontus Lönnström, Nora MK, Volvo 242, 39.3 sek. efter och sist av de fyra som fullföljde, Markus Theorin, Skillingaryds MK som hade problem med sikten i sin Suzuki Ignis S1600 i regnet, 47,9 sekunder efter klassegraren.

I Otrimmade klassen för juniorer tog 19-årige Elias Lundberg från SMK Sala ledningen direkt med sin Peugeot 208 R2. Elias som avstått sitt studentfirande för denna tävling, fick något annat att fira istället. Elias ledde nämligen tävlingen från start till mål och tog segern med 39,2 sekunder före Sebastian Johansson från Gotlands MF BK i en Ford Fiesta R2, som hela tiden innehaft andra placeringen.
– Det var skönt att jag kunde hålla undan för Röjsel, säger Sebastian, för det var fullt av imma på rutan i slutet av tävlingen.
De fem första höll alla sina placeringar från första sträckan till målgång. Trea blev alltså Daniel Röjsel från SMK Dala Falun, i sin Ford Fiesta R2T, som fortfarande inte har den effekt de vill ha i motorn, även om det var bättre än föregående tävling. Daniel var 46,4 sekunder efter segraren. Erik Telehagen, Wäxjö MS och Victor Karlsson, Vimmerby MS tog placeringarna fyra och fem, 54,4 respektive 1.08,6 efter Elias Lundberg.
Hemmaförarna Eddie Lundqvist och Jari Liiten från Sandvikens MK, delade tredje platsen i SM inför föregående SM-tävling, South Swedish Rally, med sina Ford Fiesta R2-bilar. Där tvingades dessvärre bägge bryta. Eddie för avåkning och Jari med ett rejält motorras. De åkte då ner ett hack i SM-tabellen och delade nu fjärde plats inför denna tävling. Men– det gick inte så bra nu heller. Jari hade haft problem att få en fungerande motor. Han skruvade och skruvade, även natten före tävlingen och avstod även rekognoseringen för att skruva i garaget. Redan på sträckan ett gick motorn bara på tre cylindrar, ibland på fyra. Tillbaka till servicen igen, för att sedan starta om. Vad händer, jo, samma fel igen, så det var bara att bryta. Eddies bil gick inte heller bra, de funderade och funderade, och provade olika åtgärder. Så småningom kom de på att det hela satt nog i generatorn, men då var det inte så mycket kvar av tävlingen. Eddie höll sjätte platsen i två sträckor, men fick sedan släppa Petter Palmqvist från SMK Gävle före sig i resultatlistan och blev sjua.

Caj Abrahamsson